Środki europejskie mogą być księgowane jako niewygasające

Niezrealizowane kwoty wydatków samorządu wygasają z upływem roku budżetowego. Jednak, gdy samorząd realizuje zadania z udziałem środków europejskich, to może ująć je w wykazie wydatków niewygasających.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[5867,1517,954,708,176,2],"dataValuesNormalized":[13,4,3,2,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#940C72","#EA8F00","#007AC3","#85BC20","#232323","#E5202E"],"maxValue":9224,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Chodzi tu o możliwość ustalenia wykazu wydatków niewygasających – wyjaśnia Ministerstwo Finansów - w których samorząd może ująć wydatki związane z realizacją takiego zadania, ale tylko w dwóch przypadkach, związanych z realizacją umów: w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy. Ministerstwo wyjaśnia, że ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) ogólnie nie przewiduje konieczności zwrotu środków europejskich przekazanych na przełomie lat budżetowych na rachunek beneficjenta. Inaczej ma się sprawa z samorządami terytorialnymi. Zgodnie bowiem z art. 3 pkt 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej należy ująć w budżecie jako dochody tych jednostek. Z kolei, zgodnie z art. 217 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi odpowiednio nadwyżkę albo deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym środki otrzymane w poprzednim roku budżetowym i stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego będą miały wpływ na wynik budżetu jednostki.