Rada Ministrów przyjęła 25 czerwca br. przedłożony przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego projekt ustawy o powszechnym spisie rolnym.

Jak poinformowano po posiedzeniu rządu, ustawa zapewni podstawy prawne do przeprowadzenia powszechnego spisu rolnego w 2020 r. przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Spis będzie prowadzony w gospodarstwach rolnych osób fizycznych (gospodarstwa indywidualne) oraz osób prawnych (chodzi np. o gospodarstwa rolne prowadzone przez spółki z o.o.) i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej (mogą to być gospodarstwa rolne prowadzone przez spółki cywilne).

Zadaniem prezesa GUS będzie przygotowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie spisu rolnego, a także opracowanie jego wyników oraz udostępnienie i rozpowszechnienie wynikowych informacji statystycznych. Dane będą zbierane w następujący sposób:

  • samospis internetowy – przeprowadzony samodzielnie przez użytkownika gospodarstwa rolnego za pośrednictwem interaktywnej aplikacji dostępnej na stronie internetowej GUS,
  • wywiad telefoniczny – przeprowadzony przez rachmistrza spisowego z użytkownikiem gospodarstwa rolnego, z użyciem zainstalowanego w komputerze specjalnego oprogramowania do przeprowadzenia spisu rolnego;
  • bezpośredni wywiad rachmistrza spisowego z użytkownikiem gospodarstwa rolnego –  przeprowadzony z wykorzystaniem urządzenia mobilnego wyposażonego w specjalne oprogramowanie do przeprowadzenia spisu rolnego.
    Zgodnie z projektem ustawy, wszystkie dane zebrane w spisie są poufne i będą objęte tajemnicą statystyczną. Administratorem danych zebranych w spisie będzie prezes GUS. Użytkownicy gospodarstw rolnych będą mogli zweryfikować tożsamość rachmistrza spisowego korzystając z informacji zamieszczonych na stronie internetowej GUS i stronach internetowych urzędów statystycznych, a także telefonicznie lub osobiście w biurze spisowym.
    Pracami spisowymi będzie kierował prezes GUS jako generalny komisarz spisowy. Na terenie województwa pracami spisowymi ma kierować wojewoda jako wojewódzki komisarz spisowy. Jego zastępcą będzie właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego. Na terenie gminy pracami spisowymi mają kierować: wójt, burmistrz lub prezydent miasta –  każdy z nich jako gminny komisarz spisowy. Podstawowe cele spisu to:
  • zapewnienie bazy informacyjnej o gospodarstwach rolnych i gospodarstwach domowych, koniecznej do realizacji krajowej, regionalnej i lokalnej polityki rolnej oraz społecznej na wsi;
  • analiza zmian, jakie zaszły w rolnictwie w latach 2010 – 2020 (poprzednie spisy rolne odbyły się w 2002 r. i 2010 r., a od tamtego czasu w rolnictwie zaszło wiele zmian związanych m.in. z realizacją Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej oraz zmianami nawyków żywieniowych ludności, przechodzeniem na nowoczesne metody żywienia zwierząt gospodarskich, czy poszukiwaniem nowych źródeł energii);
  • wykonanie zobowiązań Polski dotyczących dostarczenia informacji dla potrzeb organizacji międzynarodowych innych niż EUROSTAT (np. FAO i OECD);
  • aktualizacja statystycznego rejestru gospodarstw rolnych, a tym samym przygotowanie operatów do różnotematycznych badań reprezentacyjnych z obszaru rolnictwa (w latach następnych).

Na prace spisowe w latach 2019-2021 zostanie przeznaczone ok. 243 mln zł z budżetu państwa.
Zasadniczo ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Czytaj: NIK: Restrykcyjna ustawa zahamowała obrót ziemią>>