Urządzenie to jest jednym z niezbędnych elementów dla funkcjonowania radiowego systemu wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS (Instrument Landing System) drugiej kategorii, dzięki któremu można lądować, gdy podstawa chmur nie jest mniejsza niż 30 metrów nad ziemią, a widzialność wzdłuż drogi startowej wynosi minimum 300 metrów. Obecnie ILS tej kategorii posiadają dwa polskie lotniska: stołeczne Okęcie i Modlin.

Jak poinformował Jerzy Czaprowski, operacyjny szef Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego w IMGW, po unieważnieniu dwóch przetargów na zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie systemów AWOS dla polskich lotnisk regionalnych, trzecie postępowanie zostało rozstrzygnięte w zeszłym miesiącu.

Przetarg, w którym uczestniczyły cztery podmioty wygrało konsorcjum firm Mawilux i Elektortim. Zaoferowało ono cenę ponad 24,5 mln zł. Postępowanie przetargowe dotyczyło również automatycznych systemów stanu nawierzchni drogi startowej „ice-alert” dla portów w Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Krakowie.

Według przedstawiciela IMGW pozostali uczestnicy postępowania odwołali się od decyzji zamawiającego. Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej spodziewana jest w przyszłym tygodniu.
Zdaniem Czaprowskiego, jeśli KIO podtrzyma wybór komisji przetargowej, to podpisanie umowy z wykonawcą spodziewane jest jeszcze w tym miesiącu, a instalacja systemów powinna się rozpocząć na początku przyszłego roku.

Najszybciej nastąpi ona na lotnisku Kraków-Balice i podkatowickich Pyrzowicach, bowiem porty te samodzielnie wykonały całą infrastrukturę pod montaż systemu AWOS. Prace powinny zostać zakończone jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku.

Instalacje systemów na pozostałych lotniskach potrwają do 2016 r.
Obecnie polskie lotniska regionalne dysponują systemami ILS pierwszej kategorii umożliwia samolotom lądowanie przy widzialności pionowej nie mniejszej niż 60 metrów i minimalnej widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej 550 metrów.

Nowoczesny AWOS zapewnia odpowiednie dane dotyczące warunków meteorologicznych na lotniskach. Razem z systemem ILS, systemem oświetlenia drogi startowej oraz odpowiednim zestawem procedur operacyjnych lotniska umożliwia prowadzenie operacji lotniczych w kategorii operacyjnej II (w trudnych warunkach atmosferycznych), tzn. przy widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej nie mniej niż 300 m i wysokości decyzji, co zazwyczaj utożsamiane jest z wysokością podstawy chmur nie niższą niż 30 m.

(PAP)