Od soboty 4 maja obowiązuje pakiet zmian dostosowujący polskie przepisy sektorowe do wymagań unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Został uchwalony 21 lutego i zmienia 162 akty prawne.

Obowiązek informacyjny przy pierwszym piśmie

Jedna z najważniejszych zmian wprowadzonych ustawą wdrażającą RODO, dotyczy Kodeksu postępowania administracyjnego. Chodzi o obowiązek informacyjny, jaki urząd przetwarzający dane osobowe, musi spełnić w stosunku do osoby, której one dotyczą. Obowiązek informacyjny powinien zostać zrealizowany w momencie pozyskania danych osobowych. Organ administracji będzie mógł zrealizować go np. w pierwszym piśmie stanowiącym odpowiedź na wniosek obywatela.  

Może być np. tak, że urząd po otrzymaniu pisma i przygotowaniu odpowiedzi wysyła ją razem z pismem informującym o przetwarzaniu i ochronie danych osobowych wraz z terminami i innymi ważnymi informacjami -np. na wzór pouczenia sądowego o przysługujących terminach składania odwołań.

 

Przepisy RODO nie wymagają składania oświadczeń o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną. Z punktu widzenia zasady rozliczalności (art. 5 ust. 2 RODO) konieczne jest jedynie, aby administrator był w stanie wykazać przestrzeganie przepisów RODO, w tym również udzielenie osobie, której dane dotyczą, wszystkich informacji, o których mowa w art. 13 i 14 RODO.

Z punktu widzenia obywatela, ustawa zawiera pakiet uprawnień wzmacniających ochronę prywatności i gwarantujących dostęp do interesujących go danych. Obywatel będzie miał np. możliwość uzyskania szczegółowych informacji o celach przetwarzania jego danych przez instytucje finansowe i sposobie ich wykorzystania, w tym prawo do uzyskania wyjaśnienia na jakiej podstawie bank podjął decyzję o odmowie udzielenia kredytu.

Czytaj też: Regulacje o obowiązku informacyjnym i zastępcy IOD wśród zmian w związku z RODO

Zastępca IOD

Jedną z ważnych zmian w ustawie o ochronie danych osobowych jest dodanie instytucji zastępcy Inspektora Ochrony Danych. Art. 11 a mówi, że podmiot, który wyznaczył Inspektora Ochrony Danych może wprowadzić osobę zastępującą go w trakcie nieobecności IOD.

Wprowadzenie w przepisach możliwości wyznaczenia zastępcy Inspektora Ochrony Danych jest ważne z punktu widzenia zapewnienia sprawności, funkcjonalności i skutecznego realizowania czynności nadzorczych przez IOD.