Jesteśmy zakładem budżetowym administrującym lokale komunalne. Posiadamy również dział remontowy, który przeprowadza różne prace remontowe w obiektach komunalnych. Z uwagi na ograniczone środki, uzależnione od budżetu Gminy, w roku poprzednim przeprowadziliśmy częściowy remont budynku komunalnego (remont przeprowadzony został przez naszych pracowników). Wartość zamówienia na dostawę materiałów budowlanych na to zadanie nie przekroczyła kwoty 14.000 euro, co nie spowodowało konieczności zastosowania Prawa zamówień publicznych , jednak w roku bieżącym w budżecie Gminy również znalazły się środki na to zadanie.

W związku z powyższym, czy konieczne jest uwzględnienie w zamówieniach na dostawę materiałów, kosztów poniesionych w roku ubiegłym (uwzględnienie kosztów roku poprzedniego wiąże się z zastosowaniem w roku bieżącym Prawa zamówień publicznych ), czy możemy potraktować ten remont jako osobne zadanie?

Odpowiedź

W przedstawionym stanie faktycznym brak jest podstaw do uwzględnienia przy obliczaniu wartości zamówienia z bieżącego roku wartości zamówienia zrealizowanego przez zakład budżetowy w zeszłym roku, w celu określenia obowiązku stosowania Prawa zamówień publicznych . Sumowanie poszczególnych części zamówienia następuje "na przyszłość" i ma na celu ustalenie całkowitej wartości zamówienia publicznego, na podstawie której to zamawiający określa, czy jest związany procedurami Prawa zamówień publicznych .

Uzasadnienie

Odpowiedź na wątpliwości wynikające z przedstawionego pytania, sprowadza się faktycznie do ustalenia zasad określania wartości zamówienia, zwłaszcza wobec ewentualności udzielenia zamówienia w częściach.

Stosownie do art. 32 ust. 1 Prawa zamówień publicznych  podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Jeżeli natomiast zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia (art. 32 ust. 4 Prawa zamówień publicznych ). Z powyższego wynika zatem, że sumowanie wartości poszczególnych części zamówienia powinno być dokonane przed udzieleniem zamówienia (którejkolwiek z jego części).

Jednocześnie ustawa wskazuje, że niedopuszczalny jest taki podział zamówienia na części, którego celem jest niestosowanie przepisów ustawy (art. 32 ust. 2 Prawa zamówień publicznych ). Przy ocenie, czy dokonano zakazanego podziału zamówienia na części, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy, w tym przewidywalność udzielenia zamówienia (np. umieszczenie w planie finansowym lub innym dokumencie określającym planowane wydatki zamawiającego), jego rodzaj, właściwości świadczeń, jakie mają być treścią umowy, i inne elementy charakterystyczne dla rynku usług, dostaw lub robót budowlanych stanowiących przedmiot zamówienia. W świetle powyższego, nie będzie podziałem zakazanym taki podział, który wynika ze względów technicznych, organizacyjnych, czy też uzasadniony jest zdolnością finansowania zamówienia przez zamawiającego. Ustawa o finansach publicznych wymaga bowiem, aby zamawiający z sektora finansów publicznych zaciągał zobowiązania w zakresie przewidzianym w swoim planie. Jeśli taki zamawiający zaciągnie zobowiązanie wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym, to stanowić to będzie naruszenie dyscypliny finansów publicznych, nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)