W wystąpieniu do premiera, a następnie do ministra finansów Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że choć nowe przepisy dotyczące rejestru umów stanowią realizację prawa dostępu do informacji publicznej, prawo to powinno być realizowane z jednoczesnym poszanowaniem prawa do prywatności poszczególnych osób fizycznych. Również pracowników instytucji publicznych. Ustawa o dostępie do informacji publicznej przewiduje taką ochronę, wyłączając z niej osoby pełniące funkcje publiczne. RPO przypomina też, że prawo dostępu do informacji publicznej nie ma charakteru bezwzględnego a jego granice wyznaczone są m. in. przez konieczność respektowania praw i wolności innych podmiotów, w tym przez konstytucyjnie gwarantowane prawo do ochrony życia prywatnego.

Czytaj więcej: Publiczny rejestr umów a ochrona danych osobowych >>>

W ocenie Rzecznika przepisy przewidujące szeroki zakres udostępnianych w rejestrze umów informacji, w tym umów wszystkich pracowników, imienia i nazwiska oraz wartość wynagrodzenia - budzi uzasadnione obawy społeczeństwa co do możliwości naruszenia prawa do prywatności pracowników jednostek sektora finansów publicznych.

 


MF zapowiada zmiany w przepisach

W piśmie z 9 sierpnia br. minister finansów Magdalena Rzeczkowska zauważa, że założenia, jakie przyświecały wnioskodawcom zmian ustawy o finansach publicznych w zakresie prowadzenia rejestru umów przez Ministra Finansów, nie zostały w pełni odzwierciedlone w uzasadnieniu do projektu ustawy, która wprowadziła te zmiany. I dodała, że uchwalone przepisy nie zawierają upoważnienia do wydania rozporządzenia przez Ministra Finansów w sprawie wzoru rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych.

Czytaj też: 9 najważniejszych problemów związanych z rejestrem umów JSFP >>>

- Wprowadzone przepisy są mało precyzyjne, dlatego wymagają pogłębionej analizy, aby przygotować system teleinformatyczny spełniający oczekiwania wynikające z celu jego tworzenia, przy jednoczesnym zapewnieniu funkcjonalności, które pozwolą kierownikom jednostek sektora finansów publicznych uwzględniać przepisy prawa, które odnoszą się do zakresu informacji, jakie w rejestrze umów mają być zamieszczane - napisała minister.

Czytaj: 
Rejestr umów 500 plus dopiero w 2024 roku. Rząd musi poprawić przepisy>>
Rząd ma półtora roku na poprawienie przepisów o rejestrze umów>>

O odpowiedzi wynika też, że Ministerstwo Finansów w systemie teleinformatycznym planuje zapewnić kierownikom jednostek sektora finansów publicznych możliwość niezamieszczania w rejestrze danych, do których kierownicy jednostek sektora finansów publicznych będą stosowali ograniczenie jawności wynikające z art. 5 ust. 1, 2 i 2a ustawy o dostępie do informacji publicznej, przy jednoczesnym zachowaniu obowiązku zamieszczania podstawy ograniczenia jawności tych informacji, o którym mowa w art. 34a ust. 8 ustawy o finansach publicznych.

Przepisy wejdą później, można więc coś poprawić

Jednocześnie MF wyjaśnia, że opóźnienie w odpowiedzi na pismo Rzecznika wynikało ze zmian legislacyjnych, które były procedowane od marca 2022 r., aż do zmiany wprowadzonej w art. 12 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1265).

 

- Wprowadzone powyższą ustawą przesunięcie na dzień 1 stycznia 2024 r. terminu wejścia w życie przepisów dotyczących rejestru umów (tj. o półtora roku) pozwoli również na doprecyzowanie kwestii związanych z zawartością rejestru oraz innymi wątpliwościami, które zostały zawarte w piśmie Pana Rzecznika – wyjaśnia szefowa resortu finansów.

W odpowiedzi poinformowano również, że Ministerstwo Finansów planuje przeprowadzenie w miarę możliwości szkoleń z zakresu funkcjonalności tworzonego systemu teleinformatycznego oraz przygotowanie instrukcji obsługi funkcjonalności systemu.