Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Jeden z mieszkańców wniósł skargę na bezczynność rady gminy polegającą na niepodjęciu uchwały w sprawie zmiany nazwy urzędowej części miejscowości.

WSA rozpatrując sprawę, zwrócił uwagę, iż to nie rada jest organem właściwym w sprawie zmiany urzędowych nazw miejscowości i ich części.


Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612) urzędowe nazwy ustala, zmienia lub znosi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw administracji publicznej na wniosek rady gminy, na której obszarze jest położona miejscowość.

Rada nie ma nawet obowiązku wystąpienia do ministra z wnioskiem o zmianę nazwy miejscowości lub jej części. Jedynym jej obowiązkiem jest jedynie przeprowadzenie w tej sprawie konsultacji z mieszkańcami tej miejscowości – wyjaśnił sąd.

W sprawie takie konsultacje zostały przeprowadzone podczas zebrania wiejskiego. W wyniku przeprowadzonego głosowania większość obecnych na zebraniu osób opowiedziała się przeciwko zmianie nazwy części miejscowości.

Rada nie miała więc obowiązku podejmowania uchwały w sprawie zmiany nazwy urzędowej części miejscowości, tym bardziej, że nie była do tego uprawniona – uznał sąd.



Na podstawie:
Postanowienie WSA w Krakowie z 15 maja 2015 r., sygn. akt III SAB/Kr 7/15, nieprawomocne