Jakie kwalifikacje powinni posiadać nauczyciele zatrudnieni w zespole szkół specjalnych dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie?

W myśl którego paragrafu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400 z późn. zm.) - dalej r.k.n., należy dokonać oceny posiadanych przez nich kwalifikacji?

Czy nauczyciele, o których mowa powinni posiadać przygotowanie w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii czy też tylko w zakresie resocjalizacji?

Odpowiedź

Według mojej opinii nauczyciele w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niedostosowaniem społecznym powinni posiadać przygotowanie w zakresie resocjalizacji. Natomiast w szkołach dla dzieci i młodzieży z zagrożeniem niedostosowania społecznego powinni posiadać przygotowanie w zakresie socjoterapii. Jednak ostateczną decyzję w tej sprawie musi podjąć dyrektor szkoły.

Uzasadnienie

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami innymi niż upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi zostały określone w § 14 ust. 2 r.k.n.

Ponadto w kontekście zadanego pytania należy zwrócić uwagę na przepis zawarty w § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489 z późn. zm.), który stanowi, że dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Taki program określa m.in. rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a w przypadku ucznia niedostosowanego społecznie - zakres działań o charakterze resocjalizacyjnym, a ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - zakres działań o charakterze socjoterapeutycznym. W związku z powyższym uważam, że nauczyciele w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niedostosowaniem społecznym powinni posiadać przygotowanie w zakresie resocjalizacji. Natomiast w szkołach dla dzieci i młodzieży z zagrożeniem niedostosowania społecznego powinni posiadać przygotowanie w zakresie socjoterapii. Jednak ostateczną decyzję w tej sprawie musi podjąć dyrektor szkoły.