Via Carpatia przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie blisko 700 km i przebiegać drogą S19.

W środę w Rzeszowie odbyła się narada robocza ws. tego szlaku. Wiceminister Szmit podkreślił, że GDDKiA uzyskała już decyzję środowiskową na odcinek na południe od Rzeszowa - do granicy ze Słowacją. Przypomniał, że była to bardzo ważna decyzja, bo droga przebiegać będzie m.in. przez obszary Natura 2000.

Obecny na nardzie wiceminister rozwoju Witold Słowik zaznaczył, że odcinek S19 Lublin-Rzeszów ma już zapewnione finansowanie i inwestycja jest już w dużej mierze realizowana.

„Jeśli chodzi o odcinek Rzeszów – Barwinek (granica państwa) w ramach programu Infrastruktura i Środowisko nie zapewniono finansowania. Jednak uznaliśmy, że ten długi odcinek (ok. 90 km) można podzielić na etapy. Dokładamy starań, aby znaleźć możliwość finansowania pierwszego odcinka Rzeszów – Babica. Jestem przekonany, że ten odcinek uda się sfinansować” - powiedział Słowik.

Wiceminister dodał, że jeśli w programie Infrastruktura i Środowisko powstaną oszczędności, to uda się sfinansować kolejne odcinki. „Ważne jest, aby GDDKiA jak najszybciej przygotowała dokumentację tego całego fragmentu S19” - podkreślił Słowik.

Obecny na naradzie szef GDDKiA Jacek Bojarowicz zadeklarował, że dyrekcja „spróbuje być gotowa z dokumentacją do 2018 r.”.

Europoseł PiS Tomasz Poręba, który od lat walczy o powstanie szlaku Via Carpatia zapowiedział, że 3 marca w Warszawie odbędzie się spotkanie ministrów transportu ws. szlaku Via Carpatia, na którym podpisana zostanie wspólna deklaracja. "Chcemy poprzez nią pokazać Brukseli, że wszystkie państwa, przez które przebiegać będzie Via Carpatia, traktują ten szlak jako element swojego rozwoju” - dodał.

Poręba zaznaczył również, że pod koniec marca na Podkarpacie przyjedzie unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu. „Podczas tego spotkania chcemy pokazać jej całą koncepcję – od finansowej do gospodarczej – tej inwestycji. Liczymy, że to skłoni Komisję Europejską do szukania dodatkowych pieniędzy na tę drogę” - podkreślił Poręba. (PAP)

Dowiedz się więcej z książki
Partnerstwo publiczno-prywatne w modelu koncesyjnym. Wybrane zagadnienia praktyczne
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł