Jak poinformował rzecznik MPK Marek Gancarczyk, ostatni tramwaj "Krakowiak" wjechał we wtorek rano do zajezdni tramwajowej Podgórze. "To oznacza, że MPK będzie mogło wykorzystać wszystkie unijne środki przyznane na zakup najdłuższych w Polsce tramwajów, wyprodukowanych przez fabrykę Pesa w Bydgoszczy" - zaznaczył.
Ekspert: bydgoska Pesa stała się ofiarą własnego sukcesu >>>
Zakup 36 tramwajów o wartości ponad 291,2 mln zł netto może liczyć na 80 proc. unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dostawy "Krakowiaków" rozpoczęły się 28 czerwca 2015 r. W trakcie realizacji kontraktu producent notował opóźnienia.
Z racji swojej długości wynoszącej prawie 43 metry każdy z dostarczanych wagonów na czas transportu musiał być dzielony na dwie części i podróżował na dwóch specjalnych naczepach samochodowych. Po przyjeździe do Krakowa tramwaje były łączone i przygotowywane do jazdy.
Zgodnie z zapowiedziami niskopodłogowe "Krakowiaki" kursują na linii nr 4 z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich, gdzie zastąpiły wysłużone wysokopodłogowe wagony 105N. Nowoczesne tramwaje przewożą pasażerów także na linii nr 50 i 52, a w weekendy są wysyłane również na linię nr 24.
Nowy niskopodłogowy tramwaj został przygotowany przez Pesę specjalnie dla Krakowa. Jest długi na prawie 43 metry i może jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz dwa automaty biletowe obsługujące płatności monetami i kartą.
Tramwaj został także wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.
Dla pasażerów w środku wagonu została przygotowana przestrzeń na większy bagaż oraz specjalne miejsce, gdzie dzięki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym mogą doładować swoje urządzenia mobilne. Pojazdy przystosowano też do przewożenia rowerów.
Dowiedz się więcej z książki | |
Prawo zamówień publicznych. 631 pytań i odpowiedzi
|
Do tej pory przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała niemiecka firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik podsiada ponad 260 tramwajów, z czego niemal połowa to pojazdy z obniżoną podłogą. (PAP)