Do tej pory na granicy z Białorusią otwarte dla ruchu samochodowego były jedynie przejście graniczne Terespol-Brześć, a dla ciężarowego przejście Kukuryki-Kozłowicze. Otwarte są również kolejowe przejścia graniczne dla ruchu towarowego: Kuźnica Białostocka-Grodno, Siemianówka-Swisłocz i Terespol-Brześć.
Gotowość do wznowienia ruchu na dwóch przejściach granicznych w Bobrownikach oraz Kuźnicy Białostockiej zapowiadał w październiku premier Donald Tusk. Zaznaczył wówczas, że otwarcie nastąpi na próbę, po konsultacji z Litwą.
W ciągu dróg krajowych istnieje łącznie sześć przejść granicznych z Białorusią. Cztery z nich (na DK63 w Sławatyczach, DK66 w Połowcach, DK65 w Bobrownikach i DK19 w Kuźnicy) pozostają zamknięte. Przejście w Połowcach zamknięto jeszcze w pandemii COVID-19, przejście w Kuźnicy nie działa od listopada 2021 r. Zamknięto je, gdy wcześniej doszło tam do ataku ze strony białoruskiej z wykorzystaniem migrantów.
Przejście w Bobrownikach zamknięto w lutym 2023 r., gdy białoruski sąd wydał wyrok na dziennikarza Andrzeja Poczobuta działacza Związku Polaków na Białorusi.
Takie są oczekiwania przedsiębiorców
Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 marca 2020 r. w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych przejściach z dniem 17 listopada 2025 r. wznowiono ruch graniczny w drogowych przejściach granicznych:
- Bobrowniki – Bierestowica – z ograniczeniem dla ruchu towarowego – wyłącznie dla pojazdów zarejestrowanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i Konfederacji Szwajcarskiej oraz ruchu osobowego, w tym autokarów;
- Kuźnica Białostocka – Bruzgi – z ograniczeniem do ruchu osobowego – z wyłączeniem ruchu autobusowego.
MSWiA choć podkreśla, że choć sztucznie wywoływana przez reżim Łukaszenki presja migracyjna na granicy z Białorusią utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie, projektowane działania mają na celu wznowienie przepływu osób i towarów, co stanowi odpowiedź na oczekiwania szczególnie dużej grupy przedsiębiorców, przewoźników oraz osób podróżujących do pracy z Białorusi do Polski.








