Organ prowadzący szkołę niepubliczną wniósł skargę do WSA na uchwałę rady powiatu w sprawie budżetu powiatu. Zarzucił jej naruszenie art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty , polegające na zaniżeniu kwoty dotacji przewidzianej na jednego ucznia. Organ zwrócił uwagę, iż prawo do otrzymania dotacji wynikające z ustawy o systemie oświaty przyjmuje cechy prawa podmiotowego. Jest ono prawem bezwzględnym, niezbywalnym i przysługuje odpowiednio każdemu podmiotowi prowadzącemu niepubliczną szkołę, pod warunkiem, że do 30 września roku poprzedzającego rok otrzymania dotacji wystąpi do jednostki samorządu terytorialnego z wnioskiem o dotację i przedstawi projektowaną liczbę uczniów objętych działalnością edukacyjną.

Jednostka samorządu terytorialnego nie jest więc upoważniona do szczegółowego ingerowania w sposób wydatkowania a tym bardziej do obniżania wysokości dotacji. Organ dotujący ma obowiązek przyznać dotację w kwocie nie niższej niż wynika to z subwencji oświatowej.


WSA uznał jenak, iż samo określenie wysokości planowanej dotacji dla określonej szkoły w uchwale budżetowej rady powiatu nie rodzi określonego uprawnienia dla organu prowadzącego daną szkołę, co do możliwości jej zaskarżenia.
 

NSA zgodził się ze stanowiskiem WSA. Sąd wskazał, iż w myśl art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym  każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ powiatu w sprawie z zakresu administracji publicznej, może, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Ustanowiona w art. 87 ust. 1  ustawy o samorządzie powiatowym  przesłanka wyznaczająca legitymację do złożenia skargi do sądu administracyjnego nie może być interpretowana w oderwaniu od drugiej przesłanki. Oznacza to, że legitymację do złożenia skargi do sądu administracyjnego ma tylko podmiot, którego naruszenie interesu prawnego wyprowadza się na podstawie przepisów prawa administracyjnego. Z art. 90 ust. 2a  ustawy o systemie oświaty  jednoznacznie wynika, że dotacja przysługuje szkole. Zatem interes prawny, o którym mowa w art. 87 ust. 1  ustawy o systemie oświaty  posiada szkoła, i to ona jest uprawniona do otrzymania dotacji, ona korzysta też z dotacji przyznawanych w oparciu o kwestionowaną uchwałę. Zatem organ prowadzący szkołę nie jest uprawniony do otrzymania dotacji, jak i też do jej wykorzystania. To, że jest organem założycielskim, i że posiada kompetencje nadzorcze nad szkołą, nie oznacza pozbawienia szkoły zdolności do podejmowania czynności o charakterze cywilnoprawnym, jak i nawiązywania stosunków publicznoprawnych. Nie uniemożliwia szkole bycia podmiotem uprawnionym do otrzymania dotacji. Tym samym w przekonaniu NSA organ założycielski nie posiada legitymacji procesowej do zaskarżenia uchwały dotyczącej budżetu powiatu.

Na podstawie:
Wyrok NSA z 18 kwietnia 2013 r., sygn. akt II GSK 240/12


Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)