Nie. Koszty postępowania administracyjnego w sprawie przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2012 r., poz. 83), w tym koszty operatu szacunkowego, ponosi organ administracji publicznej orzekający o przekształceniu.


W postępowaniu administracyjnym w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zawsze konieczne jest przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego rzeczoznawcy majątkowego. Opinia taka, sporządzana w formie operatu szacunkowego, jest przeważnie największym kosztem postępowania administracyjnego. Stąd urzędnicy samorządowi przejawiają tendencje do obciążenia tym kosztem użytkowników wieczystych. Obowiązujące przepisy nie przewidują takiej możliwości.

Podstawy prawnej do obciążenia strony postępowania kosztami operatu szacunkowego poszuka się w art. 262 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego. W myśl tego przepisu stronę obciążają te koszty postępowania, które: 1) wynikły z winy strony lub 2) zostały poniesione w interesie lub na żądanie strony, a nie wynikają z ustawowego obowiązku organów prowadzących postępowanie.

Stronę obciążają te koszty postępowania, które zostały poniesione w interesie lub na żądanie strony, a nie wynikają z ustawowego obowiązku organów prowadzących postępowanie. Przesłanką obciążenia strony kosztami postępowania jest stwierdzenie, iż są to koszty, które nie powstały w wyniku działań organu administracji w zakresie jego ustawowych obowiązków. Zasadą jest zatem, iż koszty postępowania administracyjnego ponosi organ - w takich granicach, w jakich wypełnia swoje ustawowe obowiązki. Dopiero uznanie, iż dane koszty nie zostały poniesione wskutek wypełniania przez organ jego ustawowych obowiązków, pozwala na podjęcie rozważań, czy koszty te zostały poniesione "w interesie" lub "na żądanie" strony postępowania. Tylko w przypadku ustalenia, że także któraś z tych przesłanek zachodzi - możliwe jest obciążenie kosztami postępowania strony – por. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia z dnia 9 stycznia 2008 r., sygn. akt II SA/Bd 832/07.

Z art. 77 § 1 k.p.a. wynika obowiązek organu administracji publicznej zebrania i rozpatrzenia w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego, a zgodnie z art. 7 k.p.a. w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. Powyższe przepisy nakładają na organ administracji publicznej obowiązek zebrania całego materiału dowodowego koniecznego do wydania orzeczenia. Na organie administracji spoczywa także obowiązek poniesienia kosztów postępowania dowodowego – por. wyrok NSA OZ w Gdańsku z dnia 6 grudnia 2000 r., sygn. akt II SA/Gd 2016/98.

Operat szacunkowy jest środkiem dowodowym w postępowaniu administracyjnym. Organ orzekający w sprawie przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości ma obowiązek z urzędu przeprowadzić taki dowód, więc nie może jego kosztami obciążyć strony.