Organ nadzoru budowlanego ma obowiązek udzielić odpowiedzi w odniesieniu do wystąpienia (interwencji) Senatora Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego sprawy samowoli budowlanej, nawet jeżeli nie jest stroną w sprawie, którą organ mógłby wszcząć z urzędu.





Uzasadnienie

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199 z późn. zm.) - dalej u.w.m.p.s. poseł lub senator ma prawo podjąć - w wykonywaniu swoich obowiązków poselskich lub senatorskich - interwencję w organie administracji rządowej i samorządu terytorialnego, zakładzie lub przedsiębiorstwie państwowym oraz organizacji społecznej, a także w jednostkach gospodarki niepaństwowej dla załatwienia sprawy, którą wnosi we własnym imieniu albo w imieniu wyborcy lub wyborców, jak również zaznajamiać się z tokiem jej rozpatrywania. Organy i jednostki, wyżej wymienione, wobec których poseł lub senator podjął interwencję, są obowiązane najpóźniej w ciągu czternastu dni powiadomić posła lub senatora o stanie rozpatrywania sprawy i w terminie uzgodnionym z posłem lub senatorem ostatecznie ją załatwić. Powyższa regulacja jest jednoznaczna w swojej treści, a organ powinien przynajmniej udzielić Senatorowi pisemnej odpowiedzi w stosownym terminie, który wykonując swój mandat dysponuje ściśle określonymi instrumentami, w oparciu o które może go wykonywać nie tylko w ramach władzy prawodawczej, ale również podejmując stosowne interwencje w stosunku do organów administracji publicznej. Poza tym należy pamiętać o treści art. 223 Kodeksu postępowania administracyjnego bejmującego tzw. skargę powszechną. Otóż, organ oprócz udzielenia odpowiedzi, powinien ponadto, tam gdzie zachodzą ku temu podstawy, wszcząć postępowanie administracyjne z urzędu. W świetle powyższego przepisu skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony. Poza przypadkiem gdy skarga stanowi de facto żądanie wszczęcia postępowania na wniosek, skarga taka może stanowić dla organu administracji publicznej materiał służący ocenie, czy nie zachodzą przesłanki do wszczęcia postępowania z urzędu, nawet jeżeli podmiot wnoszący skargę tego rodzaju nie będzie stroną postępowania. Zresztą wskazana wyżej regulacja wpisuje się w zasadę legalizmu, a organ zawsze powinien przynajmniej pisemnie ustosunkować się do każdego żądania, pozostające w jego kompetencji. Niezależnie zatem od tego, czy organ nadzoru budowlanego wszczął postępowanie w sprawie ewentualnej samowoli budowlanej, czy też nie wszczął postępowania, powinien udzielić Senatorowi stosownej odpowiedzi. Jeżeli natomiast postępowanie będzie prowadzone w następstwie wszczęcia z urzędu, Senatora również należy informować o przebiegu postępowania.

Tomasz Gawroński

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)