Sporną uchwałę wałbrzyscy radni podjęli 29 kwietnia. Rada oparła się na art. 40 ust 3 ustawy o samorządzie gminnym, który zezwala radzie gminy, aby w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących wydawała przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Jako że Wałbrzych jest jednocześnie miastem na prawach powiatu powołano się też na przepis art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, który rozszerza zakres przesłanek do stanowienia przepisów porządkowych o niezbędność ochrony mienia obywateli i ochrony środowiska naturalnego.
Czytaj: Miasto, które wprowadza obowiązek szczepień, łamie prawo>>
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Samorząd gminny
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Nie można doszukiwać się luki prawnej
Wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski unieważnił uchwałę. Stwierdził, że rada miejska przekroczyła swoje kompetencje. Wojewoda zwrócił uwagę, że polski ustawodawca dopuszcza sytuację, w której organy stanowiące samorządu terytorialnego mogą tworzyć prawo porządkowe, ale tylko wtedy, kiedy jest luka prawna w tym zakresie i gdy jest to związane z sytuacją nagłą, o znaczeniu lokalnym.
Organ nadzoru wskazał, że nie można mówić o istnieniu luki prawnej. Kwestie obowiązkowych szczepień reguluje ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych. Minister Zdrowia rozporządzeniem z 13 marca 2020 r. ogłosił na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. W czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego dokonano mocą tzw. ustawy covidowej z 21 stycznia 2021 r. nowelizacji ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, polegającą na dodaniu przepisów art. 21c-21f, dotyczących szczepień ochronnych przeciwko Covid-19, skierowaniu na nie, systemu rejestracji na ich wykonanie.
Wojewoda stwierdził też, że jednocześnie ani w załączniku do tej ustawy nie wpisano choroby COVID-19, jako podlegającej obligatoryjnym szczepieniom, ani Minister Zdrowia, nie dokonał zmiany rozporządzenia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, polegającej na wpisaniu do niego choroby Covid-19, objętej obowiązkiem szczepień ochronnych. Także Komunikat Głównego Inspektora Sanitarnego z 22 grudnia 2020 r. w sprawie Programu Szczepień Ochronnych na rok 2021 również nie zawiera w wykazie jako obowiązkowego szczepienia przeciwko Covid-19.
Pandemia Covid nie występuję tylko w Wałbrzychu
Wojewoda nie dopatrzył się też drugiej przesłanki uprawniającej do wprowadzenia takich przepisów porządkowych - niezbędności dla ochrony życia lub zdrowia obywateli. Stwierdził, że zakwestionowana regulacja nie ma charakteru przeciwdziałania nagle pojawiającemu się zagrożeniu, które nie zostało dotąd zdiagnozowane i nie posiada regulacji prawnych na poziomie ustaw i aktów wykonawczych. Wprowadzenie takich przepisów porządkowych nie ma służyć akcjom promocyjnym i profilaktycznym, lecz ma być bezpośrednią reakcją na stan zagrożenia.
- Zachorowalność na Covid-19 nie ma charakteru jedynie lokalnego, ale mamy do czynienia z epidemią globalną. Polskie prawo dopuszcza, że pewne choroby mogą być określone jako te, z którymi walka polega właśnie na przymusowym szczepieniu, ale jest to kompetencja ministra zdrowia – uzasadnił wojewoda. Podniósł, że ma ona wpływ na sferę chronionych konstytucyjnie praw i obowiązków.
Wałbrzych jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziło też system bonusów mających zachęcić mieszkańców do szczepień przeciwko COVID-19. Osoby, które przyjęły przynajmniej jedną dawkę szczepionki mogą skorzystać tu m.in. z 50-procentowych zniżek do miejskich instytucji kultury i kompleksu sportowo-rekreacyjnego.
Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-N.4131.144.2.2021. z 18 maja 2021 r.









