Z dniem 9 lutego 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. poz. 122) . Akt ten stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 9d ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.), wprowadzonym ustawą z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897).


Celem rozporządzenia jest ujednolicenie na terenie całego kraju szczegółowych wymagań dotyczących podmiotów będących przedsiębiorcami, jak i gminnymi jednostkami odbierającymi odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Wymagania te odnoszą się do:
- posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego,
- utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i urządzeń do odbierania odpadów,
- spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów,
- zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej.

Rozporządzenie określa minimalną liczbę pojazdów, jaką musi posiadać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości (co najmniej dwa do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych, co najmniej dwa do zbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych oraz co najmniej jeden bez funkcji kompaktującej) oraz wymagania techniczne dotyczące ich wyposażenia (m.in. w system monitoringu, bazujący na systemie pozycjonowania satelitarnego, który umożliwiałby trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych o położeniu pojazdu i miejscach postojów oraz w system czujników wyładunku odpadów).

Nowe przepisy wprowadzają również wymóg usytuowania bazy magazynowo-transportowej przedsiębiorstwa na terenie gminy, z terenu której odbierane są odpady komunalne, lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy tejże gminy. Baza taka powinna się znajdować na terenie, do którego podmiot posiada tytuł prawny (prawo własności, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, ograniczone prawo rzeczowe albo stosunek zobowiązaniowy). Na terenie bazy powinny znajdować się urządzenia do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymania tych urządzeń w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym.

Podmioty, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uzyskały wpis lub złożyły wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (prowadzonego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) lub gminne jednostki organizacyjne, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadziły działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, są obowiązane dostosować się do wymagań wynikających z rozporządzenia w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.


Przydatne materiały:

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. poz. 122)