Oznacza to, że do zajęć tych stosuje się przepisy w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania, w szczególności dotyczące takich kwestii, jak umieszczanie ocen z języka oraz własnej historii i kultury na świadectwie szkolnym i wliczania ich do średniej ocen ucznia, zaliczenie języka do obowiązkowych przedmiotów na egzaminie maturalnym oraz możliwości posługiwania się tym językiem podczas sprawdzianu przeprowadzanego w klasie VI szkoły podstawowej i egzaminu gimnazjalnego.

Zaliczenie języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego do obowiązkowych zajęć edukacyjnych powoduje, że ocena z tego przedmiotu ma wpływ na promocję ucznia i ukończenie szkoły. Ocena z języka mniejszości i języka regionalnego jest wliczana do średniej ocen ucznia i jest umieszczana na świadectwie w miejscu przeznaczonym na oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ocena z przedmiotu własna historia i kultura, będącego dla ucznia dodatkowym zajęciem edukacyjnym jest wliczana do średniej ocen ucznia i umieszczana na świadectwie szkolnym w miejscu przeznaczonym na oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ocena ta nie ma wpływu na promocję ucznia i ukończenie przez niego szkoły.

MEN przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym

Projekt rozporządzenia dotyczy przedstawicieli uznanych w Polsce mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (rodziców, uczniów, nauczycieli), organów prowadzących szkoły, w których realizowane jest zadanie podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, a także organów sprawujących nadzór pedagogiczny.

W projektowanej regulacji, do szkolnych planów nauczania wprowadzono godziny przeznaczone na naukę języka mniejszości, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury. W odróżnieniu od dotychczas obowiązujących przepisów, nowe przepisy określają dla poszczególnych etapów nauczania, w zależności od realizowanego przez szkołę sposobu organizacji nauczania języka, minimalne liczby godzin przeznaczone na naukę języka mniejszości, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury. Ponadto, określono tygodniowy wymiar godzin zajęć przeznaczonych na naukę języka mniejszości, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury w poszczególnych klasach.

Organizację nauczania geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określą przepisy w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych, partnerów społecznych oraz związków zawodowych.
 

 

 

Źródło: www.men.gov.pl