Wśród ważniejszych projektów, które były przedmiotem rozmów strony rządowej z samorządową znalazł się m.in. projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw opracowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Został on opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji na podstawie założeń projektu ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 23 lipca br. Celem projektowanej regulacji jest wprowadzenie zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli, które będą służyły podnoszeniu jakości pracy szkoły.

Powyższe cele będą osiągnięte poprzez:
- zmianę w systemie wynagradzania nauczycieli, polegającą na wzmocnieniu jego motywacyjnego charakteru, uelastycznienie sposobu rozliczania oraz urealnieniu uprawnień socjalnych;
- doprecyzowanie zasad przeznaczania środków wyodrębnianych przez organy prowadzące na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- doprecyzowanie wymiaru i terminu udzielenia nauczycielom urlopu wypoczynkowego;
- zmianę kryteriów przyznawania urlopu dla poratowania zdrowia, jego wymiaru oraz zmiany w zakresie orzekania;
- rozszerzenie zakresu rejestrowania zajęć i czynności realizowanych przez nauczycieli;
- wzmocnienie roli rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących istotnych spraw szkoły;
- zmiany w procedurze awansu zawodowego.

W trakcie komisji omawiano także projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz niektórych innych ustaw zgłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Proponowane zmiany przepisów są podyktowane wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r., który stwierdził niezgodność art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP, a w konsekwencji niekonstytucyjność rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z dnia 20 lutego 2004 r. Nr 26, poz. 232, z późn. zm.).

Najważniejsze proponowane zmiany to określenie na poziomie ustawowym kryteriów rekrutacji, w tym wskazanie grup kandydatów o szczególnym statusie uprzywilejowania oraz hierarchii poszczególnych grup kryteriów; określenie na poziomie ustawowym zasad przeprowadzania rekrutacji do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz do publicznych szkół ponadgimnazjalnych.

Oba projekty przedstawione przez MEN zostały zaopiniowane pozytywnie z uwagami strony samorządowej.

Ponadto pozytywnie zostało zaopiniowanych 7 projektów przygotowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, a także 6 projektów z zakresu polityki społecznej przygotowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Kolejne posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu zaplanowane zostało na 20 listopada br.

Źródło: MAiC