Dodatkowy warunek jest wyjątkowo uciążliwy. Wymaga zdobycia dokumentu potwierdzającym rozliczanie PIT w Warszawie. Nie wystarczy skan w telefonie i okazanie go w Punkcie Obsługi Klienta. Musimy mieć potwierdzenie z Urzędu Skarbowego i stosowne pieczątki. I to jest nowość wymagająca dodatkowego czasu i cierpliwości.

Zameldowanie potwierdzone w gminie

Potrzebny też jest inny ważnego dokument: potwierdzenie zameldowania mieszkańca na pobyt stały lub czasowy. W tym celu właściciel auta musi udać się do dwóch urzędów: urzędu gminy i Urzędu Skarbowego. Do każdego z nich trzeba się umówić wcześniej, a przy odrobienie szczęścia - po wyciągnięciu numerka można załatwić zaświadczenie "z marszu". Wszędzie też są kolejki interesantów i swoje trzeba odstać.

Czytaj też: Strefa płatnego parkowania – problemy pomiędzy regulacją prawną a praktyką >>>

Nawet jeśli uda nam się wejść do kolejki "na poczekaniu" to i tak należy wypełnić jednostronicowy wniosek o wydanie zeznania, na którym znajduje się numer konta bankowego.

Opłata wynosi 5 zł . Jednak nie we wszystkich urzędach znajdują się kasy. W tej sytuacji urzędnicy odsyłają, by zapłacić tę sumę do banku,  do placówki Poczty Polskiej lub... do Żabki. Gdy znajdziemy już sklep spożywczy Żabka, położony niedaleko Urzędu Skarbowego, z podstemplowanym wnioskiem idziemy uiścić opłatę w sklepie. Sprzedawca daje nam rachunek kasowy, ale pobiera 2 zł od transakcji. Wracamy do Urzędu Skarbowego do okienka. Otrzymujemy w końcu PIT.

Czytaj też: Ochrona danych osobowych przy pobieraniu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania >>>

 


Przy okienku w ZTM

W związku z ogłoszonym na obszarze Polski stanem zagrożenia epidemicznego związanego z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 i koniecznością ograniczenia kontaktów załatwianie bezpośrednie abonamentu odbywa się także elektronicznie w ciągu dwóch tygodni. Przy okienku trzeba okazać dowód osobisty lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. A także dowód rejestracyjny samochodu.

Podstawowym warunkiem uzyskania abonamentu pozostaje meldunek (stały lub czasowy) na terenie SPPN.  Za wydanie takiego zaświadczenia, gmina pobiera 17 zł.

Czytaj też: Śródmiejska strefa płatnego parkowania >>>

Abonament rejonowy kosztuje 30 zł rocznie –  w przypadku zdalnego (drogą internetową) wyrabiania lub przedłużania abonamentu, opłatę należy uiścić na rachunek bankowy Zarządu Dróg Miejskich. W przypadku załatwiania sprawy w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM płatne przy wydaniu abonamentu mieszkańca (gotówką lub kartą płatniczą).

Abonament obszarowy obowiązuje od 15 listopada 2021 r. i kosztuje 600 zł rocznie

- W 2021 r. zaświadczenie z gminy o zameldowaniu wydane nawet w poprzednich latach wystarczało - mówią zmotoryzowani mieszkańcy. -  Przedłużenie abonamentu odbywało się od ręki. Na narzekania o utrudnieniach słyszymy, że dzięki uchwale radnych będzie więcej miejsc do parkowania. Rzeczywistość jednak tego argumentu nie potwierdza. W każdej dzielnicy Warszawy brakuje miejsc, mimo powiększania stref z każdym rokiem  - dodają.

Sprawdź też: Bursztynowicz Michał "Zarządzanie drogami publicznymi i realizacja inwestycji drogowych" >

Strefy płatnej coraz więcej

Od 2 stycznia 2023 r. - według przyjętego przez Radę Miasta pakietu uchwał, do strefy zostaną włączone nowe obszary na Pradze-Północ oraz na Mokotowie. Dzięki nowoczesnemu systemowi e-kontroli nie będzie już obowiązku wykładania za szybę biletu parkingowego. Zostaną też zwaloryzowane stawki opłat za postój tak, aby strefa prawidłowo spełniała swoją funkcję, czyli zapewniała rotację na miejscach postojowych.

Na prawym brzegu Wisły do strefy płatnego parkowania zostaną włączone okolice placu Hallera. To stosunkowo mały obszar ograniczony od północy linią ulicy Starzyńskiego, a z pozostałych stron sąsiadujący z obecną granicą SPPN. Strefą zostanie objętych ponad 9 km dróg leżących na powierzchni niespełna 1 km kwadratowego. Wzdłuż dróg publicznych będzie wyznaczonych blisko 1,5 tys. miejsc parkingowych oraz dodatkowe w strefach postoju tylko dla mieszkańców.

Po lewej stronie rozszerzenie obejmie dwa obszary — na Górnym i Dolnym Mokotowie, do linii ulic Różanej i Gagarina. Strefa powiększy się dzięki temu o kolejne 30 km dróg zajmujących blisko 5 km kwadratowych powierzchni. Znajdzie się tu niemal 5 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych oraz ponad pół tysiąca dodatkowych w strefach tylko dla mieszkańców.

Zmianie ulegnie również stawka za postój. Jest to w prostej linii efekt panującej w kraju inflacji oraz związanej z tym spirali cenowo-płacowej. Strefa nie służy bowiem generowaniu zysków, jej podstawowym celem jest zapewnienie wolnych miejsc postojowych w warunkach dużej presji parkingowej w centralnych obszarach miasta - argumentują radni.