Problem powstał na tle wydobycia kopalin przez spółkę. Złożyła ona wniosek do wójta gminy o zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r., z tego powodu, że podatek nie dotyczył gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Skarżąca kopalnia w uzasadnieniu wniosku wyjaśniała, że błędnie wykazała grunty jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Prowadziła natomiast wtedy działalność rekultywacyjną, mającą zniwelować skutki działalności przemysłowej, a zdaniem spółki gruntów objętych rekultywacją nie można uznać za grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Tym samym, w ocenie skarżącej spółki, nie powinny one zostać opodatkowane podwyższoną stawką podatku od nieruchomości.

 

Odmowa uchylenie decyzji wójta

Wójt nie zgodził się z tym podejściem i decyzją z października 2022 r. odmówił stronie w całości zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r. Chodziło o to, że przeprowadzony proces rekultywacji stanowi element (etap) działalności gospodarczej. Co więcej, gmina zauważyła, że spółka nie wykonuje czynności innych niż gospodarcze.

Z kolei Samorządowe Kolegium Odwoławcze również odmówiło uchylenia decyzji wójta, bo spółka nie przedstawiła żadnych okoliczności, które świadczyłby o tym, że posiadane przez nią na terenie gminy grunty i budowle nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jednak skarżąca spółka nie zgodziła się z tym poglądem i zaskarżyła decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, twierdząc, że nie zawiera rozstrzygnięcia organu podatkowego, ponieważ, gdyż jej autorem nie jest wójt, ale kancelaria prawna. W ocenie skarżącej oznacza to, że był to dokument pozorujący decyzję organu podatkowego.

Pomoc prawna gminie - dozwolona

WSA w Poznaniu 16 listopada 2023 r. uwzględnił skargę spółki, ale nie dopatrzył się naruszenia prawa w związku z przygotowaniem dokumentów przez zewnętrzną kancelarię, a nie gminnego pracownika.

Nie ma w tej sprawie żadnych wątpliwości co do tego, że decyzja ta pochodzi od organu podatkowego, a nie od innego podmiotu – podkreślił sąd I instancji. Bez znaczenia dla oceny tej okoliczności jest przywołany przez skarżącą fakt korzystania przez organ z pomocy kancelarii prawnej. W ocenie sądu, nawet w sytuacji, w której w ramach udzielonej organowi pomocy prawnej przygotowany został projekt uzasadnienia decyzji, to i tak przyjąć należy, że wydał ją organ podatkowy. Nie ma w tej sprawie innego "autora" decyzji, jak twierdzi skarżąca.

Z punktu widzenia analizowanego tu zarzutu nie ma też istotnego znaczenia posłużenie się przez wójta gminy tożsamą argumentacją w zakresie wykładni i stosowania przepisów prawa materialnego, jak w przywołanej przez skarżącą decyzji wydanej przez wójta – dodał WSA.

NSA: Ważna decyzja

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Samorządowego Kolegium Odwoławczego. W ten sposób potwierdził wcześniejszą decyzję WSA w Poznaniu i uznał, że skorzystanie przez samorząd z pomocy zewnętrznej kancelarii podatkowej przy wydawaniu decyzji w podatku od nieruchomości nie powoduje jej nieważności. Taka pomoc nie jest bowiem zgodnie z przepisami prawa zabroniona. NSA oddalił skargę kasacyjną. Wyrok jest prawomocny.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 września 2025 r, sygn. akt II FSK 227/24