Wnioskodawca zwrócił się do dyrektora gminnej biblioteki i ośrodka kultury o udostępnienie informacji w zakresie wysokości nagród i premii, które zostały wypłacone głównej księgowej w 2023 r.
Dyrektor odmówił udostępnienia informacji
W odpowiedzi organ wydał decyzję odmowną. Wnioskodawca złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, ale rozstrzygnięcie zostało utrzymane w mocy. W uzasadnieniu wskazano, że wniosek o udostępnienie informacji o wysokości premii i nagród wypłaconych konkretnej osobie nie ma związku z jawnością wydatkowania środków publicznych. Dla uzyskania informacji o sposobie gospodarowania publicznymi pieniędzmi nie jest bowiem konieczna znajomość kwot wypłacanych osobom określonym z imienia i nazwiska. Ponadto organ podkreślił, że główna księgowa nie jest osobą pełniącą funkcję publiczną. Tym samym ma ona prawo do ochrony swoich danych, także w zakresie sytuacji majątkowej. Nie zakończyło to sporu, ponieważ wnioskodawca wniósł skargę.
Informacja o nagrodach dotyczy sprawy publicznej
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwach, który wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tym akcie. Natomiast ust. 2 tego artykułu stanowi, że przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. Poza sporem było, że wniosek został skierowany do podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej, a żądana informacja miała taki charakter. Sąd podkreślił, że zwracając się o podanie informacji o wysokości nagród i premii głównej księgowej, wnioskodawca żądał udostępnienia informacji o sprawie publicznej. Tym samym organ miał obowiązek takiej informacji udzielić albo wydać decyzję o odmowie jej udostępnienia, jeżeli twierdził, że nie może ona zostać udostępniona ze względu na dobra prawnie chronione.
Czytaj w LEX: Wynagrodzenia pracowników instytucji publicznych jako przedmiot informacji publicznej > >
Cena promocyjna: 260.11 zł
|Cena regularna: 289 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 216.75 zł
Sporne decyzje zostały uchylone
Sąd zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 1 pkt 3 ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, przepisy tej ustawy mają zastosowanie do samorządowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, które nie są jednocześnie spółkami handlowymi. Natomiast art. 2 pkt 4 ww. ustawy stanowi, że regulacje w niej zawarte obejmują głównych księgowych jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 1 pkt 3. Oznacza to, że przepisy ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi dotyczą głównej księgowej samorządowej instytucji kultury. Tym samym ma do niej zastosowanie art. 15 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, że informacje o wynagrodzeniu osób podlegających przepisom ustawy oraz o nagrodach rocznych, świadczeniach dodatkowych i odprawach są jawne i nie podlegają ochronie danych osobowych ani tajemnicy handlowej. Mając powyższe na uwadze, informacja objęta wnioskiem skarżącego powinna zostać udostępniona. Zaskarżona i poprzedzająca ją decyzja zostały więc uchylone.
Wyrok WSA w Gliwicach z 8 stycznia 2025 r., sygn. akt III SA/Gl 884/24, nieprawomocny
Sprawdź w LEX: Wnioski o udostępnienie informacji publicznej nie są po to, by dokuczać urzędom > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.