Jesteśmy jednostką budżetową. Komenda Miejska Policji zwróciła się do nas o udzielenie pomocy w sfinansowaniu kosztów zakupu oraz montażu instalacji alarmowej przewidzianej do zainstalowania w pomieszczeniach służbowych nowo powstającego posterunku policji.

Czy urząd gminy może przeznaczyć środki finansowe na powyższy cel?

W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ująć ten wydatek?

Odpowiedź

Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać Policji pomocy zarówno w formie finansowej i rzeczowej. Ewidencja udzielonej pomocy zarówno finansowej, jak i rzeczowej jednostkom Policji przez jednostki samorządu powinna być realizowana z zastosowaniem paragrafów klasyfikacji budżetowej odpowiednich do rodzaju i celu ponoszonych wydatków.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 z późn. zm.) - dalej u.o.p. , koszty związane z funkcjonowaniem Policji pokrywane są z budżetu państwa. Jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe na mocy art. 13 ust. 3 u.o.p. mogą uczestniczyć w pokrywaniu:
- wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych,
- kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji,
- wydatków zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.

W sytuacji, gdy na wniosek rady powiatu lub rady gminy liczba etatów policji w rewirach dzielnicowych i posterunkach policji na terenie danego powiatu lub gminy ulegnie zwiększeniu ponad liczbę ustaloną w ustawie budżetowej na dany rok, rada powiatu lub gminy zobowiązana jest do pokrycia kosztów utrzymania etatów policji przez okres co najmniej 5 lat na warunkach określonych w porozumieniu zawartym między organem powiatu, gminy, a komendantem wojewódzkim Policji i zatwierdzonym przez Komendanta Głównego Policji (art. 13 ust. 4 u.o.p. ). Ponadto, zgodnie z przepisem art. 13 ust. 4a u.o.p. rada powiatu, rada gminy może przekazać środki finansowe będące dochodami własnymi jednostki samorządu terytorialnego dla Policji.

Jednostki samorządu terytorialnego na mocy zawartego porozumienia z komendantem powiatowym (miejskim) Policji mogą przekazać środki finansowe, dla policjantów właściwych miejscowo komend powiatowych (miejskich) i komisariatów, którzy realizują zadania z zakresu służby prewencyjnej z przeznaczeniem na:
- rekompensatę pieniężna za czas służby przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 u.o.p. ,
- na nagrodę za osiągnięcia w służbie.

Środki finansowe uzyskane przez Policję od jednostek samorządu terytorialnego na mocy art. 13 ust. 3 i 4a u.o.p. na podstawie zawartych porozumień przez Komendanta Głównego Policji, komendantów wojewódzkich lub podległych im komendantów powiatowych (miejskich) Policji są przychodami Funduszu Wsparcia Policji, który jest państwowym funduszem celowym. Środki Funduszu Wsparcia Policji przeznacza się na:
1) pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakup niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług,
2) rekompensatę pieniężną dla policjantów za czas służby przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 u.o.p. ,
3) nagrody dla policjantów za osiągnięcia w służbie.

Klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207 z późn. zm.).
Wydatki na Fundusz Wsparcia Policji tj. przekazanie środków finansowych z przeznaczeniem na zakup i montaż instalacji alarmowej w pomieszczeniach posterunku Policji powinny być sklasyfikowane w zależności od wielkości przeznaczonych środków finansowych:
- w paragrafie 3000 "Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy" - paragraf ten obejmuje wpłaty, o których mowa w art. 13 ust. 3, 4a i 4e u.o.p. , oraz wpłaty, o których mowa w art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Służbie Granicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675 z późn. zm.);
- w paragrafie 6170 "Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy na finansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych".


Zakup oraz montaż instalacji alarmowej stanowi w większości przypadków zadanie inwestycyjne i powinno być ujęte w paragrafie 6170 "Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy na finansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych".

Drugą forma udzielania pomocy Policji przez jednostki samorządu terytorialnego jest pomoc rzeczowa, np. poprzez zakup urządzeń, materiałów, samochodów, przeprowadzenie remontów itp. Wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego na ten cel powinny być sklasyfikowane odpowiednio do rodzaju pomocy,
- w paragrafie 4210 "Zakup materiałów i wyposażenia",
- w paragrafie 4270 "Zakup usług remontowych",
- w paragrafie 6060 "Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych".

Udzielenie pomocy w formie rzeczowej winno być udokumentowane protokołem przekazania lub protokołem odbioru usługi wykonanej na rzecz danej jednostki Policji.

Warto dodać, że wydatki na rzecz Policji powinny być klasyfikowane wyłącznie w rozdziale 75405 "Komendy powiatowe Policji".

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 z późn. zm.)