W tym drugim przypadku właściciel nieruchomości musi sam zorganizować odbiór wytworzonych przez niego na działce odpadów komunalnych.

Rada zdecyduje, czy gminny system obejmie działki

Jeżeli rada gminy podejmie na podstawie art. 6c ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach uchwałę obejmującą nieruchomości z domkami letniskowymi i inne wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe gminnym systemem odbierania odpadów komunalnych - jest także zobowiązana do ustalenia ryczałtowej stawki opłaty dla takich nieruchomości.

Kiedy właściciel nieruchomości będzie musiał sam podpisać umowę?

Jeżeli rada gminy takiej uchwały nie podejmie – właściciele tych nieruchomości mają obowiązek pozbywania się odpadów komunalnych zgodnie z zasadami określonymi w art. 6 ust. 1 ustawy, czyli poprzez zawarcie umowy z podmiotem uprawnionym do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W takim przypadku oczywiście właściciel nieruchomości nie składa deklaracji i nie wnosi opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, tylko płaci opłatę za usługę wykonywaną przez wybrany przez niego podmiot.

Wykonanie obowiązku trzeba udowodnić

Należy też pamiętać o przechowywaniu dowodów potwierdzających wykonanie ustawowych obowiązków. Może to być np. umowa i potwierdzenia wniesienia opłat za usługi.

Wysokość opłat

Ministerstwo Środowiska przypomina w wydanym komunikacie, że wysokość opłaty za odbiór odpadów, ustalona przez przedsiębiorcę nie może przekroczyć górnych stawek opłat określonych przez radę gminy.

Gmina i tak odbierze śmieci, ale za dodatkową opłatą

Jeśli okaże się, że właściciele nieruchomości nie korzystają w usług podmiotu odbierającego odpady, gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje w takich przypadkach decyzję, o której mowa w art. 6 ust. 7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za odbieranie odpadów „zastępczo” przez gminę.

(Ministerstwo Środowiska)