Zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym podmiot publiczny może wystąpić do ministra z wnioskiem o opinię na temat zasadności realizacji przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Nie ma obowiązku, ale warto

Wystąpienie przez podmiot publiczny z wnioskiem o wydanie opinii nie jest obowiązkowe, jednak ministerstwo zaleca skorzystanie z tej możliwości. Sugeruje to zwłaszcza w przypadku gdy podmioty publiczne same opracowują ocenę efektywności i nie korzystają z zewnętrznych doradców lub korzystają z ich wsparcia w ograniczonym zakresie.

Certyfikacja projektów PPP została wprowadzona nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych. Jest to instytucja fakultatywnego opiniowania projektów, których realizacja jest planowana w formule PPP. Po przeprowadzeniu oceny efektywności podmioty publiczne mogą dodatkowo zwrócić się do ministra inwestycji i rozwoju z wnioskiem o wydanie niewiążącej opinii, czy zasadna jest realizacja planowanej inwestycji w ramach PPP.

Czytaj też: Elektroniczne wadium ograniczy konkurencję w zamówieniach

Co sprawdza minister?

Minister opiniuje przedłożoną dokumentację w zakresie poprawności i kompletności przeprowadzonych analiz poprzedzających realizację przedsięwzięcia, przyjętego modelu prawno-organizacyjnego, mechanizmu wynagrodzenia partnera prywatnego, w tym wysokości opłat od użytkowników oraz warunków ich zmiany, jeśli są planowane. Kontroluje też proponowany podział ryzyk w projekcie PPP.

Opinia wydawana jest w terminie 60 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku. Minister może też zwrócić się do podmiotu o poprawienie, wyjaśnienie lub uzupełnienie wniosku. Opinia ma charakter poufny – nie ujawnia się jej osobom trzecim do chwili zawarcia umowy. Jeśli mimo wydania opinii nie wszczęto postępowania, opinia może zostać ujawniona nie wcześniej niż w terminie 2 lat od jej wydania. Nie ujawnia się też tajemnicy przedsiębiorstwa i innych tajemnic ustawowo chronionych.

Czytaj też: Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego nabiera rozpędu

Certyfikacja może wydłużyć procedury

Jednak według Anety Pomianowskiej-Molak z Urzędu Miasta Płocka, taka możliwość może wydłużyć procedury. - Samorządy wchodzące w PPP będą zapewne wysyłały wszystko asekuracyjnie do ministerstwa, a ono będzie asekuracyjnie czekało na sprawdzenie dokumentów przez ekspertów – uważa.

Jak podkreśla, ministerstwo pomaga samorządom w ocenie, czy projekt przez nich zaproponowany jest efektywny, a to jest korzystne ze względu na ekonomikę przedsięwzięcia.

 

Wytyczne w trzech tomach

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przygotowało Wytyczne PPP. Niedawno opublikowany tom II dotyczy postępowania przetargowego oraz trybu negocjacyjnego, zgodnie z którym odbywa się wybór partnera prywatnego. Pierwszy tom dotyczy przygotowania projektu, a tom trzeci zawiera wzorcowe klauzule umowne.

Jak podkreśla w przedmowie ministerstwo, wytyczne to zbiór rekomendacji, jak efektywnie i skutecznie przeprowadzić postępowanie na wybór partnera prywatnego i wskazanie skutków podejmowanych decyzji na kolejnych etapach cyklu życia inwestycji PPP od podpisania umowy PPP przez zamknięcie finansowe do utrzymania i zarządzania infrastrukturą. Opracowanie zawiera przykłady dobrych oraz złych praktyk.

Wytyczne PPP są jednym z kluczowych narzędzi realizacji Polityki Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego (Polityka PPP), przyjętej przez Radę Ministrów w lipcu 2017 r. Polityka PPP wynika ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Całe opracowanie dostępne jest TUTAJ – wytyczne PPP, tom II: Postępowanie przetargowe.

Wszystkie tomy Wytycznych są dostępne w wersji elektronicznej na stronie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju poświęconej zagadnieniom partnerstwa publiczno-prywatnego.

Zobacz też komentarz praktyczny: Wykonywanie zadań j.s.t. w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego