Pierwszym etapem ma być opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowych dla dwóch odcinków trasy: pierwszego od - granicy woj. łódzkiego do węzła Radom Południe i drugiego - od Radomia do Puław.
Jak poinformował PAP - kierownik zespołu komunikacji biura dyr. generalnego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Jóźwiak, obecny etap finansowany jest z budżetu państwa i zgodnie z planem powinien się zakończyć w drugiej połowie 2017 roku.
Warszawski Oddział GDDKiA ogłosił dwa postępowania przetargowe, w ramach których poszukiwani są projektanci, mający dokonać m.in. analizy wariantów przebiegu przyszłej S12. Postępowania zostały ogłoszone w trybie przetargu ograniczonego, dwustopniowego. Oznacza, że w pierwszym etapie wykonawcy będą składali wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Następnie wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani do drugiego etapu będą mogli złożyć swoje oferty.
Informacja o rozpoczęciu przygotowań do budowy drogi S12 ucieszyła samorządowców z gmin leżących wzdłuż trasy, którzy od lat zabiegali o jej budowę. Od 2006 r. działają w Stowarzyszeniu Jednostek Samorządu Terytorialnego Na Rzecz Budowy Drogi Ekspresowej S12.
"Bardzo długo upominaliśmy się o to, żeby drogę S12 wpisać do Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad - powiedział PAP prezes zarządu Stowarzyszenia S12, prezydent Radomia Radosław Witkowski. "Dzięki premier Ewie Kopacz, rząd, nowelizując ten program, uwzględnił naszą ekspresówkę i ruszyły już pierwsze przygotowania do jej budowy" - dodał Witkowski.
Droga ekspresowa S12 przebiega równoleżnikowo przez trzy województwa: łódzkie, mazowieckie oraz lubelskie. Według Witkowskiego trasa ta jest bardzo istotna z punktu widzenia całego kraju, ponieważ łączy centralną część Polski ze wschodem kraju i granicą polsko-ukraińską.
S12 ma rozpocząć się w woj. łódzkim, w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie skrzyżuje się m.in. z autostradą A1 oraz S8. Przebiegając przez Radom, da możliwość połączenia komunikacyjnego z ekspresową S7 oraz drogą krajową nr 9. W okolicach Zwolenia skrzyżuje się z DK nr 79 i poprowadzi do Puław w woj. lubelskim.
Odcinek trasy z Piotrkowa Trybunalskiego do Puław ma mieć ponad 100 km. Zgodnie z wstępnymi założeniami ekspresówka ma posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz 12-metrowy pas rozdziału, umożliwiający w przyszłości dobudowanie trzeciego pasa ruchu. Jak informuje GDDKiA realizacja inwestycji planowana jest na lata 2019-23. (PAP)