Zwycięską koncepcję przedstawioną przez firmę Budner SA zaprezentowano w poniedziałek dziennikarzom w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku. Firma Budner SA pokonała w przetargu ofertę białostockiego developera firmę Rogowski. Ostatecznie tylko te dwie firmy przedłożyły swoje koncepcje, choć pierwotnie inwestycją interesowało się pięć firm.

Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński powiedział, że wybrana koncepcja jest najlepsza zarówno z finansowego punktu widzenia (Budner zaproponował lepszą cenę za metr gruntu) jak również czasu realizacji. - To bardzo dobra propozycja - mówił Leszczyński. Jak dodał, będzie "jak najszybciej realizowana", by mieszkańcy mogli z tego korzystać.

Inwestor Marek Budner (do niedawna prezes Budner SA) powiedział, że budowa mogłaby się zacząć pod koniec października 2016 r. i może być zakończona w połowie 2017 r. Jak dodał, koncepcja będzie zrealizowana, jeśli prowadzone negocjacje zakończą się pomyślnie i będą sfinalizowane podpisaniem umowy.

Prezes PKS Białystok Cezary Sieradzki poinformował, że PKS chce "jak najszybciej" podpisać z inwestorem umowę przedwstępną, a potem negocjować wszystkie szczegóły, w tym finansowe. Na razie nie podano kosztów planowanej inwestycji zasłaniając się właśnie negocjacjami.

Koncepcja zakłada generalną przebudowę terenu dworca. Stary, dotychczasowy zaniedbany dworzec pochodzący z lat 70-tych zostanie zburzony. Powstanie nowy, będą nowe perony, nowe wiaty nad nimi. Zbudowane będą również dwa obiekty handlowe, zaplecze techniczne i parkingi dla autobusów. Cały teren ma około 4 ha powierzchni w rejonie ul. Bohaterów Monte Cassino.

Według przyjętej koncepcji, inwestor przejmie połowę tych gruntów (nabędzie prawo wieczystego użytkowania tych gruntów) i na nich powstaną galerie handlowe nazywane też parkiem handlowym. Reszta będzie należała do PKS. Za pieniądze z tej transakcji będzie realizowana cała modernizacja. Dzięki temu nie będzie na nią wykładać pieniędzy ani PKS, ani samorząd województwa.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo zamówień publicznych. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

Inicjator pomysłu zmian na białostockim dworcu, były marszałek województwa podlaskiego, a obecnie poseł PSL Mieczysław Baszko podkreślił, że zmian w tym miejscu chcą "wszyscy", także władze miasta Białegostoku, bo to ważne i dla mieszkańców miasta jak również dla pracowników PKS.

Zastępca prezydenta Białegostoku Rafał Rudnicki poinformował, że w ciągu dwóch tygodni będzie przedstawiona koncepcja budowy tzw. intermodalnego węzła komunikacyjnego w sąsiedztwie dworca, który ma - jak się wyraził - "nie zakłócać" koncepcji przebudowy terenu dworca.

Jesienią 2015 r. PKS Białystok sprzedał firmie developerskiej tereny przy ul. Fabrycznej w Białymstoku za sumę 14,9 mln zł. Pieniądze z tej transakcji nie są inwestowane w teren przy dworcu. Jak wcześniej informowały władze spółki mają być przeznaczone na zakup nowego taboru.

Marek Zaczek z PKS Białystok powiedział w poniedziałek dziennikarzom, że przetarg na nowe autobusy ma być rozstrzygnięty 28 stycznia 2016 r. Pierwotnie miało się to stać na początku listopada, ale w trakcie trwania tego postępowania zmieniono specyfikację dotycząca liczby i rodzajów zamawianych pojazdów.

PKS Białystok zatrudnia ok. 260 osób, firma realizuje dziennie około 500 kursów. Tak jak PKS w Łomży, Suwałkach, Zambrowie i Siemiatyczach podlega samorządowi województwa podlaskiego. W 2011 r. po wielu dyskusjach, władze województwa podpisały z ministrem skarbu państwa umowy o nieodpłatnym przejęciu tych spółek od SP. Gdyby samorząd nie przejął wówczas PKS-ów, byłyby one przez resort sprywatyzowane. W prywatnych rękach jest w regionie jedynie PKS Bielsk Podlaski. (PAP)