Z ankiety wynika iż, w większości badanych jednostek nie pojawił się problem przekroczenia dopuszczalnych limitów zadłużenia, tym bardziej zagrożenia związanego z ograniczeniem płynności ich budżetów. Obecnie obowiązujące reguły zadłużenia lokalnego, mimo ich krytyki ze strony samorządów, okazują się być korzystniejsze dla nich w odróżnieniu od indywidualnego wskaźnika zadłużenia, który ma być wprowadzony od 2014 r.

Na ankietę odpowiedziało łącznie 69 jednostek z badanej grupy jednostek samorządów terytorialnych, w tym 15 województw (na 16 badanych) oraz 54 miasta (na 65 miast na prawach powiatu). Odpowiedzi na pytania udzielali zazwyczaj skarbnicy, ale także pracownicy wydziałów budżetu, finansów, planowania i analiz. Głównym celem była weryfikacja realizacji przez badane jednostki wyznaczonych ograniczeń zadłużenia lokalnego zarówno obecnie obowiązujących, jak i indywidualnego wskaźnika zadłużenia, który ma obowiązywać od 2014 r.

Respondenci ankiety nie wskazali również na możliwe problemy ze wzrostem wskaźnika zadłużenia w przypadku zastosowania nowej klasyfikacji państwowego długu publicznego. Nieznaczna część samorządów wyraziła chęci przystąpienia do nowego sytemu, jakim jest skonsolidowane zarządzanie płynnością sektora publicznego, do którego mają dobrowolny dostęp. Zdaniem przeprowadzających ankietę niski poziom odpowiedzi twierdzących w tym zakresie można jednak tłumaczyć brakiem w czasie badania szczegółowych regulacji w odniesieniu do nowego systemu dających podstawę do odpowiednich szacunków. Z sondażu wynika, iż wiele jednostek podejmuje się aktywnego zarządzania długiem lokalnym, stojąc w obliczu konieczności jego obniżania, ale także dywersyfikacji struktury, umożliwiającej obniżenie kosztów oraz ryzyka związanych z zaciąganymi zobowiązaniami.

Pełny tekst analizy dostępny jest tu.