Żeglarstwo jest bardzo popularnym sportem, a za sprawą dużej dostępności czarterów nie wymaga wysokich nakładów finansowych. Czy by wypłynąć na jezioro żaglówką albo motorówką potrzeba specjalnych dokumentów?

Wielkość jednostki ma znaczenie

Jacht żaglowy w Polsce można prowadzić bez patentu, gdy jednostka ma długość kadłuba do 7,5 metra, nawet gdy jest wyposażona w napęd mechaniczny, czyli silnik spalinowy lub elektryczny.

Bez uprawnień można także prowadzić jacht motorowy i to o długości kadłuba aż do 13 metrów. W tym przypadku silnik może mieć moc do 10 kW, albo nawet do 75 kW w przypadku jednostek, których konstrukcja nie pozwala osiągać prędkości wyższej niż 15 km/h.

Można bez uprawnień, ale kurs lepiej zrobić

Firmy czarterowe mają w ofercie wiele jachtów, które spełniają powyższe warunki. Są to bardzo popularne Antila 22 i 24 czy Sasanka 660.Także wśród łodzi motorowych wiele spełnia warunki, szczególnie w dużych ośrodkach żeglarskich nad Jeziorami Mazurskimi.

Trzeba jednak przyznać, że żeglarstwo jest sportem wymagającym, potrafiącym dać wiele radości, ale także związanym z zagrożeniami. Wszystkim, którzy chcieliby samodzielnie prowadzić jachty żaglowe i motorowe można polecić rozważenie zdobycia odpowiednich uprawnień. Ukończenie specjalnych kursów i zdanie egzaminów, które wyposażą adepta żeglarskiego w wiedzę, niezbędną do obsługi jachtu, bezpiecznego poruszania się jednostką, oceny pierwszeństwa na wodzie czy przewidywania warunków pogodowych.

Sprawdź w LEX: Czy rower wodny, kajak lub małą żaglówkę cumowaną do przystani na jeziorze należy uznać za statek? >>

 


Czy warto wymieniać patenty żeglarskie sprzed 2012 roku?

Przepisy dotyczące uprawiania turystyki wodnej obowiązują już 10 lat, natomiast nadal można wymienić stare patenty, wydane przed 2012 rokiem. Po co to zrobić i dlaczego może być to przydatne? Przede wszystkim nowe dokumenty dają szersze uprawnienia, co może być kluczowe choćby przy wynajmowaniu jachtu.

Patent jachtowego sternika morskiego

Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz.U. 2013 poz. 460) wprowadziło trzy kategorie patentów żeglarskich: żeglarza jachtowego, jachtowego sternika morskiego oraz kapitana jachtowego.

Jak zatem „stare” patenty przekładają się na „nowe”? W przypadku patentu żeglarza jachtowego nie było rewolucji – wydawany jest nowy patent żeglarza jachtowego.  Patent sternika jachtowego lub jachtowego sternika morskiego wymieniany jest na nowy patent jachtowego sternika morskiego. Z kolei patent jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej lub kapitana jachtowego wymieniany jest na nowy patent kapitana jachtowego.

W celu uzyskania lub wymiany patentu żeglarskiego należy skontaktować się z Polskim Związkiem Żeglarskim. Na stronie https://patenty.pya.org.pl/ znaleźć można generator wniosku.

Dodatkowo potrzebne są:

  • zdjęcie o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm (fotografia nie może być zeskanowana),
  • oryginał patentu żeglarskiego lub kserokopia patentu żeglarskiego potwierdzona „za zgodność z oryginałem” przez właściwy okręgowy związek żeglarski lub notarialnie uwierzytelniona kopia dokumentu,
  • kopia dokumentu upoważniającego do skorzystania ze zniżki 50% za wydanie patentu (dotyczy uczniów i studentów do 26 lat z ważną legitymacją),
  • kopia dowodu osobistego lub aktu małżeństwa (dotyczy osób, które zmieniły nazwisko),
  • kopia dowodu opłaty za wydanie nowego patentu żeglarskiego.

O wymianie starego patentu na nowy pomyśleć powinny zatem przede wszystkim osoby, które zamierzają wynająć jacht. Nowe kategorie dają szersze uprawnienia.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz.U. 2013 poz. 460).