Europejskie Zrzeszenie Stowarzyszeń Autorów i Kompozytorów (GESAC), którego ZAiKS od 2004 roku jest częścią, wydał komunikat prasowy dotyczący zjawiska buy-out i decyzji europarlamentarzystów w tej sprawie.  Buy-out to nieetyczny wykup pełni praw autorskich na podstawie prawa spoza Europy przez podmioty korzystające z pracy twórców. Praktykują to m.in. serwisy VoD, stacje telewizyjne i radiowe oraz producenci gier.

Zobacz również: Prawo autorskie tylko dla ludzi

Wykup praw musi być kontrolowany

Najważniejsze wnioski z tego stanowiska to:

  • GESAC z zadowoleniem przyjął zdecydowany apel europarlamentarzystów z Komisji Kultury i Edukacji (CULT) oraz Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (EMPL) w sprawie warunków pracy artystów i konieczności podjęcia przez Unię Europejską działań mających na celu rozwiązanie problemu umów wykupu (buy-out) narzucanych europejskim autorom i kompozytorom przez platformy VOD spoza Unii.
  • Rośnie problem umów wykupu pełni praw przez podmioty pozaeuropejskie. Tzw. buy-out uniemożliwiają autorom i kompozytorom otrzymanie godziwego wynagrodzenia i zaburzają równowagę na rynku. Komisje CULT i EMPL wskazały, że  należy się tą kwestią zająć na szczeblu Unii Europejskiej.
  • W raporcie wezwano Komisję Europejską do zaproponowania niezbędnych środków w celu przeciwdziałania umowom typu buy-out i szkodliwym praktykom firm zza oceanu, które próbują ominąć prawo unijne.

- Buy-outy czyli umowy wykupu praw autorskich na podstawie przepisów obowiązujących poza Unią Europejską, destabilizują nasz rynek kreatywny i pozbawiają twórców tantiem – uważa Miłosz Bembinowa, prezess Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. - Wytwórnie filmowe i muzyczne zza oceanu, narzucając europejskim twórcom system polegający na wypłacaniu jednorazowych wynagrodzeń za utwór, po prostu ich wykorzystują. Cieszę się, że Unia zrobiła kolejny krok w stronę zapewniania kompozytorkom i kompozytorom uczciwych zasad i warunków pracy – dodaje.

Czytaj też w LEX: