Wchodząca 1 października br. nowelizacja ustawy z 17 września, tzw. druga tarcza turystyczna, wprowadza kilka rozwiązań mających pomóc branży turystycznej. Chodzi m.in. o Turystyczny Fundusz Zwrotów przy Ubezpieczonym Funduszu Gwarancyjnym, który będzie zwracał turystom pieniądze za odwołaną wycieczkę.

Czytaj: Tarcza dla branży turystycznej - kto i na jakich zasadach skorzysta>>
 

Nowe przepisy tworzą też Turystyczny Fundusz Pomocowy, który ma zabezpieczać biura turystyczne w przyszłości. Chodzi np. o taką sytuację, jak miała miejsce w przypadku koronawirusa.
Nowelizacja wprowadza także postojowe i zwolnienie ze składek ZUS dla przewoźników autokarowych, osób prowadzących działalność kulturalną i artystyczną, gestorów bazy hotelowej czy agentów turystycznych.

Z wnioskiem o zwrot do Funduszu

Jak podkreśla Fundusz, wchodząca w czwartek w życie ustawa umożliwiająca podróżnym zwrot środków za imprezy odwołane z powodu zagrożenia epidemicznego dotyczy podróżnych, którzy nie otrzymali do tej pory zwrotu środków od organizatora imprezy turystycznej, nie otrzymali w zamian vouchera, nie skorzystali z procedury „charge back”, nie otrzymali w zamian innej imprezy od organizatora oraz nie odebrali gotówki od agenta lub organizatora.
Zgodnie z ustawą podróżni, którzy wystąpią o zwrot wpłaconych środków, będą musieli skorzystać z systemu teleinformatycznego utrzymywanego przez UFG. "Aby skorzystać z możliwości zwrotu środków, trzeba będzie założyć konto w portalu prowadzonym przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (jest on obsługiwany przez UFG) pod adresem www.tfg.ufg.pl, a następnie wypełnić wniosek dostępny wyłącznie na koncie użytkownika) 
Do złożenia wniosku o zwrot są zatem uprawnieni podróżni, którzy nie otrzymali dotychczas żadnej rekompensaty za imprezę odwołaną z powodu pandemii.