Z badania wynika, że wielu internautów ma poczucie, że jedynie częściowo ma wpływ na swoje dane, po tym jak je udostępnią w internecie. Według sondażu, 51 proc. osób korzystających w Unii Europejskiej z internetu uważa, że częściowo może kontrolować swoje dane udostępniane w sieci. Z kolei jedynie 14 proc. unijnych internatów jest przekonanych, że ma pełną nad nimi kontrolę.
Natomiast 30 proc. osób uważa, że nie ma żadnej kontroli nad danymi, jakie przekazują online. Zaś 3 proc. internautów jest zdania, że poziom kontroli nad danymi zależy od strony czy aplikacji, za pośrednictwem której przekazują swoje dane. Natomiast 2 proc. badanych w ogóle nie wie, czy ma jakąkolwiek kontrolę nad tym, co o sobie udostępnia w sieci.

Czytaj: Polacy nie zmieniają ustawień dotyczących prywatności, bo ufają portalom społecznościowym>>
 

Nietrudno stracić kontrolę nad swoimi danymi

- Takie dane nie tylko mogą bardzo wiele o nas mówić osobom, których w ogóle nie znamy, ale mogą zostać przechwycone przez innych użytkowników sieci. Przy udostępnianiu danych osobowych w internecie może się zdarzyć, że stracimy nad nimi kontrolę. Może dojść do tego, że inni je powielą i wówczas nie zawsze możemy sprostować informacje na nasz temat, gdy są nieprawdziwe lub nieaktualne albo po prostu je usunąć – komentuje Krzysztof Król, główny specjalista w Zespole Analiz i Strategii UODO.

 

Jak dodaje, korzystając z internetu nie jest możliwe zachowanie pełnej anonimowości. - Strony internetowe zbierają pewne dane i gromadzą je m.in.: w celach statystycznych, w plikach cookies. Swoje dane przekazujemy również sklepom internetowym, gdy robimy zakupy czy w przypadku korzystania z innych usług, jak założenia konta poczty elektronicznej czy konta na forum lub w serwisie, który wymaga rejestracji. Warto wcześniej zorientować się, jaki wpływ mamy na nasze dane przy korzystaniu z różnych usług online – dodaje Krzysztof Król.

* Komisja Europejska przedstawiła 13 czerwca 2019 r. wyniki specjalnego badania Eurobarometru pod nazwą „Special Eurobarometer487a -  The General Data Protection Regulation”, które dotyczyło ochrony danych. Badanie przeprowadzono w 28 krajach UE na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości i Konsumentów od 15 do 29 marca 2019 r. W Polsce badanie przeprowadził Kantar Polska.