Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie wykorzystywania mediów społecznościowych przez instytucje finansowe, którego projekt został we wtorek opublikowany, ma m.in. zapobiec publikacji tzw. fake newsów i dezinformacji.

Zasady dla agencji i influencerów

UKNF stwierdza, że jego stanowisko odnosi się do najważniejszych zagadnień związanych z wykorzystywaniem mediów społecznościowych na potrzeby docierania do społeczeństwa z przekazem o działalności nadzorowanej. Ma obejmować najbardziej charakterystyczne zagadnienia związane z wykorzystywaniem social mediów, w tym posługiwanie się wyspecjalizowanymi agencjami oraz tzw. influencerami. Odnosi się również do takich zagadnień jak m.in. archiwizacja aktywności w tych mediach, cyberbezpieczeństwo czy rola compliance.

- Celem publikacji jest przedstawienie jednolitych zasad wykorzystywania mediów społecznościowych przez instytucje finansowe. Poza wyjaśnieniami w zakresie sposobu rozumienia adekwatnych regulacji prawnych. Stanowisko zawiera również praktyczne przykłady odnoszące się do typowych sytuacji wykorzystywania mediów społecznościowych - czytamy w dokumencie.

Czytaj: Strasburg: Nie można zwolnić pracownika za "polubienie" posta na Facebooku>>
 

Pracownik influencerem?

Jednym z zagadnień, które mają znaleźć się w wytycznych jest aktywność pracowników instytucji finansowych w mediach społecznościowych. Zdaniem UKNF, prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków zwiększa się w szczególności w sytuacji dużej aktywności w mediach społecznościowych osób zatrudnionych w podmiocie nadzorowanym.

W przekonaniu Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, stanowisko przyczyni się do zapewnienia czytelności reguł postępowania oraz spójnego i jednolitego podejścia rynkowego do posługiwania się mediami społecznościowymi, w tym pozwoli ograniczyć materializację ryzyka prawnego lub ryzyka reputacyjnego.