Zmiana dotychczasowego rozporządzenia będzie prowadzić do wyeliminowania rozbieżności pomiędzy systemem polskim a unijnym.

Obecnie obowiązujące rozporządzenie wzorowało się co do zasady na unijnym rozporządzeniu 772/2004. W 2014 r. Komisja Europejska przyjęła nowe rozporządzenie 316/2014 z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień o transferze technologii (Dz. U. UE L 93 z 28.03.2014, s. 17), na którym wzoruje się projektowane rozporządzenie. Rozwiązanie to jest korzystne dla przedsiębiorców działających na rynku – potencjalnie zainteresowani zawarciem porozumienia dotyczącego transferu technologii nie muszą stosować się zasadniczo do innych wymogów niż te, które są konieczne do tego, aby porozumienie zostało uznane za zgodne z art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Porozumienia dotyczące transferu technologii zawierane w Polsce nie różnią się istotnie w porównaniu z rynkiem UE, zasadne jest więc przyjęcie w polskim systemie ochrony konkurencji uregulowania wzorującego się na ww. regulacjach wspólnotowych.

System wyłączeń grupowych na poziomie polskim i unijnym powinien spełniać swoją podstawową funkcję w postaci zapewnienia „bezpiecznej przystani” („safe harbour”) dla przedsiębiorców zawierających określone porozumienia dotyczące transferu technologii - tego rodzaju porozumienia są bowiem zazwyczaj korzystne dla gospodarki. Dlatego uzasadnione jest wyeliminowanie rozbieżności poprzez dokonanie zmiany polskiego rozporządzenia.

Projekt przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 11 marca br. upłynął termin zgłaszania uwag.

Źródło: www.rcl.gov.pl,