Przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp), podobnie jak pozostałe przepisy ust. 1 tego artykułu, jest wyjątkiem od zasady prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybach konkurencyjnych i nie może być interpretowany rozszerzająco.
Zdaniem KIO, każdy z przypadków wskazanych w art. 67 ust. 1 ustawy Pzp, sam w sobie uzasadnia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki. Najmniej precyzyjnie oznaczony jest przypadek pierwszy, w którym o możliwości zastosowania tego trybu decydują przyczyny techniczne. Przyczyny takie występują, gdy usługi świadczy wykonawca mający monopol na świadczenie tego typu usług, np. usługi pocztowe, czy też niektóre usługi telekomunikacyjne. Przyczyną techniczną może być konieczność zachowania tych samych norm, parametrów lub standardów. Zamówienie z wolnej ręki, udzielone na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp, musi mieć charakter jednoznacznie wypływający z uprzednich norm, parametrów, standardów, a ich jednoznaczność nie powinna pozwalać na jakiekolwiek odstępstwa. Sytuacja ta może występować z uwagi na unikatowe, niepowtarzalne cechy uprzednich prac wykonanych w następstwie wcześniejszego zamówienia. Zbliżone parametry czy normy nie mogą stanowić przesłanki zastosowania tego trybu. Przyczyny techniczne pozostają najczęściej w ścisłym związku ze szczególnymi cechami przedmiotu zamówienia. Od przyczyn technicznych należy odróżnić przyczyny organizacyjne czy gospodarcze, które nie mają zastosowania.
Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 5 maja 2010 r., KIO/KD 31/10

 

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line