Bezpośrednią przyczyną likwidacji protestu była jego mała efektywność w usuwaniu naruszeń ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp). Protest rozpoznawał zamawiający, a więc jedna ze stron postępowania i sporu, zainteresowana rozstrzygnięciem problemu na własną korzyść. Ponadto, protest powodował wydłużanie się postępowania o udzielenie zamówienia, gdyż postępowanie protestacyjne odwlekało w czasie zawarcie umowy o zamówienie. Miejsce protestu zajęło odwołanie w nowej postaci, które wnosi się do Prezesa KIO. Zgodnie z opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych, konsekwencją zniesienia instytucji protestu jest fakt, iż wszystkie skutki prawne jakie ustawa łączyła do tej pory z jego wniesieniem obecnie łączone będą z wniesieniem odwołania, np. zawieszenie terminu związania ofertą czy zakaz zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy. Aby wnieść odwołanie, wykonawca, uczestnik konkursu lub inny podmiot musi wykazać, że posiada lub posiadał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz jednocześnie poniósł lub może ponieść szkodę. Poniesiona lub ewentualna szkoda jest wynikiem naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Zatem, odwołujący musi dowieść, iż posiada obiektywną, tj. wynikającą z rzeczywistej utraty możliwości uzyskania zamówienia, lub ubiegania się o udzielenie zamówienia, potrzebę uzyskania określonego rozstrzygnięcia. Ponadto norma prawna wskazuje na interes w uzyskaniu danego zamówienia, a zatem interes ten dotyczyć musi tego konkretnego postępowania, w którym środek ochrony prawnej jest stosowany. Posiadanie legitymacji czynnej przez odwołującego podlega badaniu przez KIO lub sąd w celu ustalenia dopuszczalności wniesienia odwołania. Stwierdzenie braku legitymacji do wniesienia środków ochrony prawnej prowadzi do oddalenia odwołania. Odwołanie wnieść można w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Odwołanie w formie elektronicznej wnosi się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej KIO udostępnianej na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych.

Orzeczenie KIO, po stwierdzeniu przez sąd jego wykonalności, ma moc prawną na równi z wyrokiem sądu. Stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego przysługuje na nie skarga do sądu. Wniesienie skargi do sądu okręgowego na orzeczenie KIO nie uchyla możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie tamuje zaś rozpoznania skargi. Stosownie do opinii UZP, skoro zatem ogłoszenie orzeczenia KIO otwiera możliwość zawarcia umowy, a jednocześnie jej zawarcie nie wstrzymuje rozpoznania skargi na orzeczenie KIO, to w sytuacji gdy sąd okręgowy, odmiennie niż KIO, stwierdzi naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp skutkujących unieważnialnością umowy, uchylając wyrok KIO i uwzględniając odwołanie sąd może jedynie stwierdzić naruszenie przepisów ustawy.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: Opinia prawna (interpretacja) Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie środków ochrony prawnej.