Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosław Król mówi o projekcie nowelizacji ustawy, którą na posiedzeniu plenarnym 18 sierpnia zajmie się Sejm.
Timeshare oznacza prawo do korzystania z rzeczy, przede wszystkim nieruchomości przykładowo ośrodka turystycznego, hotelu, pensjonatu czy apartamentu w określonych regularnie powtarzających się odstępach czasu, w każdym roku.
Krótsze terminy
Najważniejsze zmiany, które przewidziano w przedłożeniu rządowym nowa regulację umowy, na podstawie której konsument nabywa prawo do korzystania z co najmniej jednego miejsca zakwaterowania. Zgodnie z nową regulacją będzie to umowa nazwana – umowa timeshare. Na podstawie tej umowy konsument nabędzie prawo do korzystania – przykładowo – przez okres 5 lat z apartamentu na Krecie przez 3 tygodnie każdego roku. W porównaniu do obecnej regulacji skróceniu uległ minimalny okres, na jaki może być zawarta tego typu umowa – z 3 lat do ponad roku. Rozszerzeniu uległ również zakres ustawy – o inne nieruchomości mające charakter noclegowy. Obecnie mogą być to również przykładowo statki wycieczkowe.
Dodatkowe spa i golf
Ustawa wprowadza regulacje dotyczące innych nieuregulowanych dotychczas umów – umowy na długoterminowy produkt wakacyjny. Na podstawie tej umowy konsument za opłatą uzyskuje prawo głównie do otrzymywania zniżek na usługi związane z zakwaterowaniem lub podróżą, np. zniżki w hotelach lub zniżki na bilety lotnicze; umowy pośrednictwa w odsprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego. Jeżeli chodzi o umowę pośrednictwa w sprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego, to w ramach tej umowy przedsiębiorca udziela konsumentowi pomocy w sprzedaży lub kupnie tych produktów. Jest jeszcze umowa o uczestnictwie w systemie wymiany, na podstawie której konsument wnosi do ustalonego przez przedsiębiorcę systemu wymiany swoje prawo timeshare, z którego będą mogli korzystać inni członkowie tego systemu. W zamian za to mogą oni uzyskać prawo do korzystania z innych praw typu timeshare, np. do wizyt w spa, czy do korzystania z pola golfowego.
Lepsze informacje
Ustawa wprowadzi zmiany w zakresie informacji przedkontraktowych – są to informacje udzielane przed zawarciem umowy. Z uwagi na rozszerzenie tego zakresu zrezygnowano z jednego jednolitego druku. W jego miejsce ustawa będzie przewidywała dla każdej z umów oddzielne formularze. Ustawa wprowadzi też zmiany w kwestii prawa odstąpienia konsumenta od umowy. Termin, w którym konsument może skorzystać z tego prawa ulegnie wydłużeniu z 10 do 14 dni. Z uwagi na nową regulację prawa timeshare oraz pojawienie się nowych rodzajów umów, wdrożenie dyrektywy 2008/122/WE wymaga również dokonania odpowiednich zmian w innych aktach prawnych: po jednym przepisie w Kodeksie cywilnym, Kodeksie wykroczeń oraz w ustawie – o księgach wieczystych i hipotece.
Projekt ustawy o timeshare przewiduje sześciomiesięczny okres vacatio legis, gdyż przepisy ustawy wprowadzą wiele istotnych zmian w obowiązujących regulacjach. Będą to zmiany w zakresie obowiązków przedkontraktowych, obowiązków związanych z umową, przepisów związanych z odstąpieniem od umowy czy dotyczących reklamy.
Timeshare oznacza prawo do korzystania z rzeczy, przede wszystkim nieruchomości przykładowo ośrodka turystycznego, hotelu, pensjonatu czy apartamentu w określonych regularnie powtarzających się odstępach czasu, w każdym roku.
Krótsze terminy
Najważniejsze zmiany, które przewidziano w przedłożeniu rządowym nowa regulację umowy, na podstawie której konsument nabywa prawo do korzystania z co najmniej jednego miejsca zakwaterowania. Zgodnie z nową regulacją będzie to umowa nazwana – umowa timeshare. Na podstawie tej umowy konsument nabędzie prawo do korzystania – przykładowo – przez okres 5 lat z apartamentu na Krecie przez 3 tygodnie każdego roku. W porównaniu do obecnej regulacji skróceniu uległ minimalny okres, na jaki może być zawarta tego typu umowa – z 3 lat do ponad roku. Rozszerzeniu uległ również zakres ustawy – o inne nieruchomości mające charakter noclegowy. Obecnie mogą być to również przykładowo statki wycieczkowe.
Dodatkowe spa i golf
Ustawa wprowadza regulacje dotyczące innych nieuregulowanych dotychczas umów – umowy na długoterminowy produkt wakacyjny. Na podstawie tej umowy konsument za opłatą uzyskuje prawo głównie do otrzymywania zniżek na usługi związane z zakwaterowaniem lub podróżą, np. zniżki w hotelach lub zniżki na bilety lotnicze; umowy pośrednictwa w odsprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego. Jeżeli chodzi o umowę pośrednictwa w sprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego, to w ramach tej umowy przedsiębiorca udziela konsumentowi pomocy w sprzedaży lub kupnie tych produktów. Jest jeszcze umowa o uczestnictwie w systemie wymiany, na podstawie której konsument wnosi do ustalonego przez przedsiębiorcę systemu wymiany swoje prawo timeshare, z którego będą mogli korzystać inni członkowie tego systemu. W zamian za to mogą oni uzyskać prawo do korzystania z innych praw typu timeshare, np. do wizyt w spa, czy do korzystania z pola golfowego.
Lepsze informacje
Ustawa wprowadzi zmiany w zakresie informacji przedkontraktowych – są to informacje udzielane przed zawarciem umowy. Z uwagi na rozszerzenie tego zakresu zrezygnowano z jednego jednolitego druku. W jego miejsce ustawa będzie przewidywała dla każdej z umów oddzielne formularze. Ustawa wprowadzi też zmiany w kwestii prawa odstąpienia konsumenta od umowy. Termin, w którym konsument może skorzystać z tego prawa ulegnie wydłużeniu z 10 do 14 dni. Z uwagi na nową regulację prawa timeshare oraz pojawienie się nowych rodzajów umów, wdrożenie dyrektywy 2008/122/WE wymaga również dokonania odpowiednich zmian w innych aktach prawnych: po jednym przepisie w Kodeksie cywilnym, Kodeksie wykroczeń oraz w ustawie – o księgach wieczystych i hipotece.
Projekt ustawy o timeshare przewiduje sześciomiesięczny okres vacatio legis, gdyż przepisy ustawy wprowadzą wiele istotnych zmian w obowiązujących regulacjach. Będą to zmiany w zakresie obowiązków przedkontraktowych, obowiązków związanych z umową, przepisów związanych z odstąpieniem od umowy czy dotyczących reklamy.