Przedsiębiorstwo Budowlano-Instalacyjne P. złożyło wniosek w RWE Stoen o udostępnienie informacji o liniach energetycznych przebiegających przez trzy działki położone przy ul. Rumiankowej w Warszawie.
Stoen w odpowiedzi poinformował, że dwie linie energetyczne przebiegają przez wskazany teren. Jedna nitka założona w latach 70. prowadzi do  Piaseczna, druga - znajdująca się na dwóch innych działkach nie jest własnością RWE Stoen, a wiec spółka nie może podać informacji.

Tajemnica przedsiębiorstwa
 Wobec takiej reakcji, przedsiębiorstwo P. złożyło w grudniu 2013 r. skargę na bezczynność RWE. Zdaniem wnoszącego skargę, żądanie udostępnienia decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych dotyczy "sprawy publicznej" i nakłada na przedsiębiorstwo obowiązek udzielenia informacji dotyczącej tej sprawy. Zaznaczył, że do dnia sporządzenia skargi nie otrzymał jakichkolwiek dokumentów ani rozstrzygnięcia w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej, czy też w sprawie umorzenia postępowania.
Stoen broniło się argumentami, iż przedsiębiorstwo nie występuje w interesie publicznym i żądane dane są objęte tajemnicą biznesową (art.11 ust. 4 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji). Według powołanego przepisu "przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności". 
Ponadto RWE Stoen będąc spółką prawa handlowego niezależną kapitałowo od Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych, jak i jednostek samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego, niedysponująca też majątkiem publicznym, nie jest podmiotem zobowiązanym z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej ( u.d.i.p) do udzielenia informacji publicznej. Brak jest zatem podstaw do stwierdzenia właściwości sądu administracyjnego do rozpatrzenia skargi na bezczynność organu.

Zadania publiczne wpływają na jawność

Wojewódzki Sąd Administracyjny jednak był przeciwnego zdania. Uwzględnił skargę przedsiębiorstwa P. Nakazał w terminie 14 dni przekazać dane dotyczące działki, której jest właścicielem. WSA stwierdził, że stosownie do treści art. 1 ust. 1 u.d.i.p., każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.
Ustawodawca w art. 6 ust. 1 u.d.i.p. dokonał przykładowego wyliczenia, jaka informacja stanowi informację publiczną. W orzecznictwie oraz doktrynie przyjmuje się w związku z tym, że informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa, o ile odnosi się do faktów i danych.
Art. 6 ust. 1 w pkt 4 u.d.i.p. stanowi, że udostępnieniu podlega informacja publiczna m. in. o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć. Informacją publiczną jest zatem treść dokumentów wytworzonych przez organy władzy publicznej i podmioty nie będące organami administracji publicznej, treść wystąpień, opinii, ocen przez nie dokonywanych, niezależnie do jakiego podmiotu są one kierowane i jakiej sprawy dotyczą. Ponadto walor informacji publicznej posiada treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej lub podmiotu nie będącego takim organem. Ale warunkiem jest, by był związany z nimi bezpośrednio przy realizacji przewidzianych prawem zadań.
Sąd dodał, ze RWE Stoen jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji. Spółka jako operator realizuje zadania systemu przesyłowego elektroenergetycznego, świadczy więc usługi publiczne w zakresie przesyłu energii elektrycznej.

Sygnatura akt II SAB/Wa 35/14, wyrok z 1 kwietnia 2014 r.