Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosław Stępień informuje, że ministerstwo zakłada otwarcie elektronicznego systemu poboru opłat 1 lipca 2011 r., zgodnie z ustawą. Jest to termin, który nie podlega zmianom. Już 24 grudnia 2009 r. uruchomiono postępowanie przetargowe dotyczące wdrożenia tego systemu. Był to pierwszy etap – tzw. prekwalifikacja. Wprowadza się olbrzymi system, który był wdrażany w dosyć trudnych warunkach we wszystkich krajach Europy,. bez względu na technologię. Należy uznać, że procedura, która jest realizowana w Polsce, w bardzo szybkim tempie.

   Wyłoniono 24 września 2010 r. firmę Kapsch, która  realizującą złożyła najkorzystniejszą ofertę, i 1 października 2010 r. minister infrastruktury wyraził zgodę na zawarcie umowy z konsorcjum Kapsch. Umowę tę podpisano 2 listopada 2010 r. W tej chwili system jest w ostatniej fazie budowy. Od 26 stycznia 2011 r. działa serwis internetowy systemu viaTOLL. Nazwa viaTOLL jest nazwą marketingową tego systemu. Od 11 kwietnia działa już telefoniczne centrum obsługi klienta, gdzie można przez siedem dni w tygodniu i przez 24 godziny na dobę uzyskać pełną informację w kilku językach. Trzeba również pamiętać, że od 2 maja 2011 r. rozpoczęła się rejestracja pojazdów w systemie viaTOLL oraz dystrybucja urządzeń viaBOX, co było zgodne z harmonogramem. Punkty obsługi klienta i punkty dystrybucji, które są bardzo ważne z punktu widzenia funkcjonowania systemu, zostały umieszczone w każdym województwie, w pobliżu głównych miast, które mają łatwy dostęp do centralnych węzłów sieci drogowej.

   -  Podzielamy troskę o liczbę klientów rejestrujących się w systemie viaTOLL - mówi minister Stępień. - Akt rejestracji jest wynikiem decyzji klienta. Od dnia 2 maja system jest gotowy i dostępny, podobnie jak urządzenia viaBOX. Na  24 maja w systemie elektronicznego poboru opłat viaTOLL zostało zarejestrowanych 1197 użytkowników, wydanych zostało około 3 tys. urządzeń do poboru opłat, a około 6 tys. użytkowników dokonało wstępnej rejestracji przez stronę internetową.

    Bardzo duża część rynku, ponad 60% - jest obsługiwana w systemie tzw. kart flotowych, a więc poprzez system płatności, który obejmuje swoim zakresem bardzo wiele pojazdów w ramach jednego podmiotu bądź w ramach firm, które zajmują się profesjonalnie wypożyczaniem bądź leasingowaniem tych podmiotów. Poprzez system kart flotowych uzyskamy przyspieszenie, które powinno zapewnić powszechną dostępność systemu.

-Oczywiście nadal będziemy apelować o to, aby rejestrować się wcześniej - mówi minister Radosłąw Stępień. -. Przez ostatnie trzy tygodnie będziemy mieli wydłużony czas pracy, Kampania prasowa rozpoczęła się 15 marca, a więc trudno mówić, że brak jest informacji. Korzystamy również z dosyć niekonwencjonalnych środków informacji, chociażby CB Radia, które jest bardzo popularne wśród kierowców zawodowych.

    Jeżeli chodzi o montaż urządzeń, to trzeba pamiętać o tym, że wymagają one dokumentacji. Mimo że to nie są urządzenia szczególnie skomplikowane z punktu widzenia urządzeń inżynieryjnych, to muszą być poddane specjalnej procedurze. W tej chwili przyśpiesza się  wykonywanie fundamentów i bramownic. Do dzisiaj wykonawca zbudował 88 kompletów fundamentów i 56 bramownic. Rozpoczęła się produkcja znaków informacyjnych,.

Do kontroli systemu oddelegowano do ponad 200 inspektorów, ale nie ze szkodą dla pozostałych czynności. Jednakże przejście z systemu winietowego do systemu elektronicznego poboru opłat oznacza zmniejszenie kontroli winiet.

Zgodnie z ustawą system winietowy będzie wygaszony 30 czerwca 2011 r.