Najważniejszym z założonych celów ustawy z 15.12.2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2017 r. poz. 88) jest zmniejszenie skali występowania tzw. "szarej strefy" w zakresie gier na automatach do gier oraz gier w internecie. Realizacja powyższego celu ma nastąpić poprzez wprowadzenie narzędzi prawnych umożliwiających blokowanie stron internetowych nielegalnych operatorów, jak również utrudnianie dokonywania płatności na ich rzecz.

Czytaj: Mogą być problemy ze stosowaniem nowych przepisów o grach hazardowych >>

Automaty do gier i gra w internecie

Innym z założonych celów nowelizacji jest zapewnienie najwyższego możliwego poziomu ochrony obywateli, w tym osób małoletnich, przed szkodliwymi skutkami hazardu związanymi z grą na automatach do gier i grą w internecie. Jeśli chodzi o automaty do gier, to urządzanie tych gier poza kasynami gry będzie objęte monopolem państwa. Zamierzeniem jest stworzenie takiego środowiska prawnego, które, umożliwiając obywatelom uczestniczenie w grach hazardowych, jednocześnie zawierać będzie elementy wpływające na ich ochronę przed uzależnieniem i zapewniające prawidłowy przebieg gier.

Blokowanie dostępu do nielegalnych domen

Wprowadzenie blokowania dostępu do nielegalnych domen ma spowodować, że gracze nie będą mieli wątpliwości co do tego, czy korzystają z usług legalnego operatora gier hazardowych. Taki obowiązek na przedsiębiorców telekomunikacyjnych nałożą przepisy nowelizacji, które wejdą w życie trzy miesiące później, a mianowicie w dniu 1 lipca 2017 r. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że obecnie wiele osób uczestniczących w nielegalnych grach hazardowych nie ma świadomości naruszania przepisów ustawy. Wynika to z szerokiej dostępności nielegalnych stron internetowych oraz małej świadomości społecznej ograniczeń ustawowych odnoszących się do katalogu gier, które mogą być oferowane w internecie.

Rezygnacja z obowiązku uzyskiwania świadectw zawodowych

W nowelizacji zrezygnowano z konieczności uzyskiwania przez osoby pełniące funkcje lub zajmujące stanowisko związane z obowiązkiem nadzorowania lub bezpośredniego prowadzenia gier hazardowych świadectw zawodowych. Dotychczas każda z tych osób, nie rzadziej niż raz na 3 lata, musiała uzyskiwać świadectwo zawodowe, a przedsiębiorca zatrudniający tę osobę zmuszony był do uiszczania stosownej opłaty. Obowiązek ten zastąpiony zostanie koniecznością odbycia przez te osoby szkolenia oraz posiadania nienagannej opinii.

Poker również poza kasynem

W dotychczasowym stanie prawnym gra w pokera możliwa była wyłącznie w kasynach gry. Z drugiej strony, ze względu na stosunkowo niewielką liczbę podmiotów posiadających koncesje na prowadzenie kasyna gry, praktycznie niemożliwe było organizowanie turniejów na mniejszą skalę, zwłaszcza w miejscowościach, w których nie ma kasyn gry. Nowelizacja wychodzi naprzeciw tym trudnościom i wprowadza możliwość organizowania turniejów gry w pokera przez podmioty posiadające koncesję na prowadzenie kasyn gry również poza kasynem gry na podstawie zgłoszenia dokonanego właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej. Zmiana przepisów w odniesieniu do pokera polega na umożliwieniu organizacji gry poza kasynami gry zarówno przez podmioty posiadające koncesję na prowadzenie kasyna gry, jak i inne.

Turnieje pokera sportowego

Możliwa będzie także organizacja turnieju gry w pokera przez podmioty nieposiadające koncesji na prowadzenie kasyna gry. Turnieje takie rozgrywane mogą być wyłącznie o nagrody rzeczowe o maksymalnej wartości ok. 2 tys. zł, a organizator musi zapewnić, że uczestniczyć w nich będą mogły wyłącznie osoby pełnoletnie oraz dokonać zgłoszenia organizacji turnieju. Umożliwi to organizację turniejów pokera sportowego, którego ideą jest sportowa rywalizacja prowadzona o symboliczne wygrane rzeczowe.

Kary za naruszenia ustawy

Nowelizacja przewiduje rozszerzenie katalogu podmiotów podlegających karze pieniężnej za naruszenie przepisów regulujących rynek gier hazardowych. Wprowadzono również odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze lub wchodzących w skład organów zarządzających podmiotami urządzającymi gry hazardowe bez wymaganej koncesji, zezwolenia bądź zgłoszenia. Wprowadzone zostaną również zmiany w ustawie - Kodeks karny skarbowy. Większość powyższych zmian ma charakter redakcyjny i wynika z wyodrębnienia gier w karty jako osobnej kategorii gier hazardowych.

Kary dla zależnych lub samoistnych posiadaczy lokali

Kara za urządzanie gier na automatach bez wymaganej koncesji wzrośnie z 12.000 zł do 100.000 zł. Kwota ta będzie pobierana od każdego automatu. Nowelizacja przewiduje ponadto możliwość nałożenia kary administracyjnej na zależnych lub samoistnych posiadaczy lokali, w których znajdują się niezarejestrowane automaty do gier i w których prowadzona jest działalność gastronomiczna, handlowa lub usługowa. Z jednej strony przewidziane jest karanie osób bezpośrednio zaangażowanych w nielegalne organizowanie gier na automatach, a z drugiej strony nie przewiduje się automatycznej odpowiedzialności osób posiadających tytuł prawny lokalu. Wskazać przy tym należy, że np. właściciel lokalu oddanego w posiadanie zależne będzie podlegał karze w przypadku zaangażowania w urządzanie nielegalnych gier na automatach.