Od 1 stycznia 2012 r. osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami podatku VAT, nie będą musiały posiadać Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP), wystarczy im tylko PESEL. Od 1 lipca 2011 r. firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Skróci to i uprości całą procedurę, która obecnie prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej.
Od 1 lipca 2011 r. ruszy też Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników.
Zgodnie z założeniami, osoby fizyczne niemające firm i niepłacące VAT, w kontaktach z urzędem skarbowym będą mogły posługiwać się wyłącznie numerem PESEL. Obecnie nie tylko firmy, ale także osoby fizyczne mają nadawany NIP. Proponowane rozwiązanie ułatwi przede wszystkim kontakty z urzędami skarbowymi osobom, które nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej. Nie będą one musiały występować o NIP. Osoba fizyczna będzie mogła na wszystkich dokumentach zamieszczać numer PESEL, po którym zostanie zidentyfikowana przez administrację podatkową. Oznacza to odejście od kilku identyfikatorów podatkowych, z których jednym jest identyfikator NIP.
Zgodnie z założeniami, osoba fizyczna (nieprowadząca działalności gospodarczej, niepłacąca VAT), objęta rejestrem PESEL zostanie automatycznie zapisana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP) pod stałym numerem NIP (będzie to wewnętrzny numer w systemie informatycznym, nie udostępniany tej osobie). Jeśli taka osoba dokona zgłoszenia o podjęciu działalności gospodarczej, to informacja o NIP zostanie jej udostępniona. Od tego momentu NIP stanie się jej obowiązkowym identyfikatorem podatkowym, jako przedsiębiorcy. NIP umożliwi administracji podatkowej jednoznaczną, elektroniczną identyfikację takiego podatnika.
Od 1 stycznia 2012 r. przewidziano zniesienie obowiązku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego (chodzi o aktualizowanie danych) do urzędu skarbowego przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL (nieprowadzące działalności gospodarczej, niepłacące VAT). Osoby takie nie będą musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL. Naczelnik urzędu skarbowego „z urzędu” zaktualizuje te dane automatycznie, po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Oznacza to odciążenie obywateli od samodzielnego zgłaszania takich zmian skarbówce.
Założono, że Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP) będzie prowadzony przez ministra finansów. Rejestr będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Usprawni to i przyspieszy proces rejestracji podmiotów gospodarczych i nadawanie NIP.