W zakresie kosztów egzekucji administracyjnej należy odnieść się do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 1619 z późn. zm.). Ustawodawca przewidział bowiem opłatę komorniczą. Przez opłatę komorniczą rozumie się opłatę wynoszącą 5% kwot przekazanych wierzycielowi przez organ egzekucyjny lub przekazanych wierzycielowi przez zobowiązanego w wyniku zastosowania środków egzekucyjnych (art. 1a pkt. 6). Ustawa reguluje także koszty obciążające wierzyciela. Zgodnie z art. 66 § 1 omawianej ustawy wierzyciel ponosi wydatki związane z przekazaniem mu egzekwowanej należności lub przedmiotu. Wydatki powyższe organ egzekucyjny pokrywa z wyegzekwowanych kwot (art. 66 § 2).
Klasyfikacja wydatków w jednostkach sektora finansów publicznych powinna odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.). W mojej ocenie koszty egzekucji administracyjnej, prowadzonej przez urzędy skarbowe przy egzekwowaniu należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (podatki, mandaty, opłaty), powinny zostać ujęte w rozdziale 75023 „Urzędy gmin”, w paragrafie 443 „Różne opłaty i składki”. Paragraf ten obejmuje bowiem różnego rodzaju płatności oraz składki. Paragraf 430 "Zakup usług pozostałych" nie jest prawidłowy. W paragrafie tym ujmowane są wydatki na zakup usług, zaś koszty egzekucji administracyjnej nie sposób uznać za zakup usługi.
Opracowanie: Aneta Majchrzak
Vademecum Głównego Księgowego Administracja
Dowiedz się więcej z książki | |
Status ustrojowy i procesowy komornika sądowego
|