W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 29 kwietnia 2010 roku o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń (Dziennik Ustaw z 16 czerwca 2010 r. Nr 106, poz. 672) Ministerstwo Sportu i Turystyki musi wydać kilka rozporządzeń. Powinny one wejść w życie wraz z ustawą, czyli w piątek 17 września. Dotyczyć one mają:
- wynagrodzenia członków zespołów oceniających obiekty hotelarskie,
- wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, gwarancjiubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klienta.
- przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.
Zgodnie z art. 5 ustawy dotychczas obowiązujące rozporządzenie w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek obowiązuje do dnia wydania nowego rozporządzenia na podstawie zmienionego upoważnienia ustawowego, przy czym nie dłużej niż trzy miesiące od dnia wejścia w życie ustawy. Rozporządzenie to utraci moc po upływie sześciu miesięcy od dnia opublikowania ustawy tj. 16 grudnia 2010 roku. W tym samym czasie zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie.
W Departamencie Turystyki przygotowywane są ponadto projekty rozporządzeń, które nie tracą mocy z chwilą wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych, jednak ich nowelizacja uzasadniona jest dążeniem do dostosowania do zmienionego otoczenia prawnego. Są to rozporządzenia:
- w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których sąświadczone usługi hotelarskie,
- w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektuhotelarskiego.
- w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki iPośredników Turystycznych,
Nad rozporządzeniem w sprawie wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klienta pracuje Ministerstwo Finansów - poinformowała nas Katarzyna Korycka-Fuhrmann z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Planuje się podwyższenie tych gwarancji, nawet czterokrotnie, licząc procentowo od obrotów danego biura podróży. Gwarancja czy ubezpieczenie składają u marszałka województwa firmy turystyczne oraz biura pośrednictwa na rzecz klientów. W sytuacji, gdy turyści nie mogą wrócić do kraju, sumy gwarancyjne pokrywają koszty powrotu. Zdaniem przedstawicieli ministerstwa podwyższenie sumy gwarancji czy ubezpieczenia powinno przyczynić się do szybszego wypłacania szkód turystom, których biura nie dopełniły warunków umów.
We wszystkich tych rozporządzeniach powinny zostać w sposób jednolity rozstrzygnięte zagadnienia związane m.in. z podziałem przedsiębiorców na grupy w zależności od zakresu i rodzaju działalności wykonywanej przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Ponadto rozwiązania ustawowe przewidują rozszerzenie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych o dodatkowe wykazy przedsiębiorców.