Wydanie decyzji w zaproponowanym przez KE kształcie skutkowałoby możliwością zmiany polskich przepisów tak, by w przypadku zakupu, nabycia, importu, dzierżawy i leasingu samochodów o dopuszczalnej ładowności powyżej pół tony i masie całkowitej do 3,5 tony ograniczyć prawo do odliczenia podatku naliczonego do 60 proc. VAT, ale nie więcej niż 6 tys.zł.
- Gdyby takie zmiany weszły w życie, naruszałyby one zasadę neutralności – jedną z podstawowych reguł dotyczących podatku od towarów i usług – podkreśla Grzegorz Byszewski ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich. Przypomina on, że zasada ta polega na pomniejszaniu podatku do zapłaty o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT, dokumentujących nabycie przez podatnika towarów i usług na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Brak możliwości pełnego korzystania z odliczenia stanowić będzie poważne obciążenie przedsiębiorców, szczególnie tych najmniejszych i opierających swój profil działalności na usługach związanych z transportem. Odbije się to niekorzystnie na ich kondycji finansowej oraz spowoduje wzrost cen świadczonych przez nich usług. Poza tym częste zmiany zasad opodatkowania samochodów powodują nierynkowe zachowania ich nabywców, którzy decyzję kupna uzależniają od możliwości odliczenia VAT, przez co powodują fluktuację wysokości popytu na rynku samochodowym.
- Zwracając uwagę na to, że ograniczenia odliczenia są odejściem od podstawowych zasad, którymi rządzą – a przynajmniej powinny rządzić się - podatki obrotowe. Apelujemy, by ustawodawca, kiedy nawet uzyska ku temu podstawę prawną, zaniechał wprowadzania przepisów ograniczających możliwość odliczania VAT od samochodów z kratką – mówi Byszewski.
- Gdyby takie zmiany weszły w życie, naruszałyby one zasadę neutralności – jedną z podstawowych reguł dotyczących podatku od towarów i usług – podkreśla Grzegorz Byszewski ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich. Przypomina on, że zasada ta polega na pomniejszaniu podatku do zapłaty o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT, dokumentujących nabycie przez podatnika towarów i usług na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Brak możliwości pełnego korzystania z odliczenia stanowić będzie poważne obciążenie przedsiębiorców, szczególnie tych najmniejszych i opierających swój profil działalności na usługach związanych z transportem. Odbije się to niekorzystnie na ich kondycji finansowej oraz spowoduje wzrost cen świadczonych przez nich usług. Poza tym częste zmiany zasad opodatkowania samochodów powodują nierynkowe zachowania ich nabywców, którzy decyzję kupna uzależniają od możliwości odliczenia VAT, przez co powodują fluktuację wysokości popytu na rynku samochodowym.
- Zwracając uwagę na to, że ograniczenia odliczenia są odejściem od podstawowych zasad, którymi rządzą – a przynajmniej powinny rządzić się - podatki obrotowe. Apelujemy, by ustawodawca, kiedy nawet uzyska ku temu podstawę prawną, zaniechał wprowadzania przepisów ograniczających możliwość odliczania VAT od samochodów z kratką – mówi Byszewski.