Wniosek Komisji dotyczy zmiany przepisów w dziedzinie zwolnienia z VAT transakcji dotyczących statków powietrznych. Zgodnie z dyrektywą Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U .UE. L. 06.347.1) niektóre dostawy towarów i usług związanych ze statkami powietrznymi mogą być zwolnione z tego podatku.W opinii KE obowiązujące w Polsce przepisy oparte zostały na niespójnych oraz różniących się od unijnych kryteriach. Zgodnie z unijną regulacją, głównym warunkiem przyznania zwolnienia jest wymóg, aby statek powietrzny był eksploatowany przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych. W związku z czym wyznacznikiem przyznania zwolnienia nie jest przewóz statkiem powietrznym na trasie międzynarodowej czy krajowej, ale czy statek jest eksploatowany przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych. Polska regulacja dopuszcza zwolnienie z podatku wobec statków powietrznych o wadze przekraczającej 12 ton. Natomiast statki powietrzne o mniejszej wadze nie są w Polsce objęte tym zwolnieniem, nawet jeżeli spełniają kryteria określone w przepisach UE. Jednocześnie statki powietrzne o wadze przekraczającej 12 ton, które nie spełniają kryteriów unijnych, są w Polsce mimo to objęte zwolnieniem.W związku z powyższym Komisja wystąpiła do Polski z formalnym wnioskiem o zmianę przepisów krajowych, tak aby były one zgodne z przepisami UE. Jeżeli Komisja nie otrzyma w ciągu dwóch miesięcy zadowalających odpowiedzi, może skierować sprawę przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości. Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line