Zanieczyszczenia powietrza powodowane przez żeglugę morską są przenoszone na duże odległości, a w rezultacie pogłębiają problemy związane z jakością powietrza w wielu miastach europejskich. Bez podejmowania działań emisje siarki ze statków na obszarach morskich UE przekroczyłyby do 2020 r. poziom emisji ze wszystkich źródeł naziemnych. Zmienione przepisy zahamują tę tendencję, zmniejszając nie tylko emisje siarki, lecz co ważniejsze emisje cząstek stałych, co oznacza wyraźny postęp w zakresie ochrony zdrowia ludzi i środowiska.

Nowa dyrektywa opiera się na normach opracowanych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Doprowadzi ona do stopniowej redukcji maksymalnej zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc. do stycznia 2020 r. W przypadku niektórych bardzo wrażliwych ekosystemów, takich jak Morze Bałtyckie i Morze Północne wraz z kanałem La Manche, maksymalne zawartości siarki zostaną obniżone do 0,1 proc. już w 2015 r.

Alternatywę dla paliwa o niskiej zawartości siarki stanowi możliwość wyboru równoważnych metod spełnienia wymogów, takich jak systemy oczyszczania spalin lub statki napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Obecne unijne instrumenty finansowania transportu, takie jak programy TEN-T i Marco Polo, oraz Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zapewniają wsparcie finansowe dla proekologicznych projektów dotyczących sektora morskiego. Ponadto Komisja zainicjowała działania na rzecz promowania wykorzystania LNG jako paliwa okrętowego. W dalszym ciągu wdrażane będą również średnio- i długoterminowe środki mające na celu promocję ekologicznych technologii statków, paliw alternatywnych i rozwoju zielonej infrastruktury transportowej.

Dyrektywa nr 2012/33/UE zmieniająca dyrektywę Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych (Dz.U.UE.L.2012.327.1) weszła w życie 17 grudnia. Państwa członkowskie mają czas na wprowadzenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 18 czerwca 2014 r. Tekst powyższych przepisów należy niezwłocznie przekazać Komisji.

Źródło: www.europa.eu/rapid,