W środę 6 października odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Ustawodawczej Sejmu, podczas którego rozpatrywano projekt Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prawa do informacji w postępowaniu karnym (sygn. Komisji Europejskiej COM(2010) 392).
Art. 7 ust. 3 projektowanej Dyrektywy stanowiący, iż: „Dostęp do akt udzielany jest odpowiednio wcześnie, by podejrzany lub oskarżony mógł przygotować obronę lub zaskarżyć decyzje wydane w postępowaniu przygotowawczym. Dostęp zapewniany jest bezpłatnie”.
Zdaniem Artura Pietryki z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, uchwalenie tej dyrektywy stanowić może istotne wzmocnienie standardu prawa do obrony w sprawach karnych. Twierdzi on jednak, że z punktu widzenia tego przepisu, konieczna być może będzie zmiana art. 321 § 5 k.p.k., który daje stronom postępowania jedynie trzy dni od daty zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania na zgłaszanie wniosków o uzupełnienie śledztwa.
Niezgodne z projektowaną regulacją będzie też stosowanie przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 2 czerwca 2003 r. w sprawie wysokości opłaty za wydanie kserokopii dokumentów oraz uwierzytelnionych odpisów z akt sprawy do odpisów dokumentów z akt postępowania przygotowawczego.
Uchwalenie projektowanej dyrektywy może również rodzić konieczność wprowadzenia zmian w ustawie z 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki. Ustawa ta nie przewiduje bowiem szczególnej procedury dostępu do akt postępowania przygotowawczego tylko i wyłącznie na potrzeby sporządzenia uzasadnienia skargi na przewlekłość.
Uczestniczący w posiedzeniu sejmowych komisji przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Spraw Zagranicznych poparli wprowadzenie dyrektywy. Także połączone komisje jednogłośnie przyjęły i wyraziły aprobatę dla projektu.
Art. 7 ust. 3 projektowanej Dyrektywy stanowiący, iż: „Dostęp do akt udzielany jest odpowiednio wcześnie, by podejrzany lub oskarżony mógł przygotować obronę lub zaskarżyć decyzje wydane w postępowaniu przygotowawczym. Dostęp zapewniany jest bezpłatnie”.
Zdaniem Artura Pietryki z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, uchwalenie tej dyrektywy stanowić może istotne wzmocnienie standardu prawa do obrony w sprawach karnych. Twierdzi on jednak, że z punktu widzenia tego przepisu, konieczna być może będzie zmiana art. 321 § 5 k.p.k., który daje stronom postępowania jedynie trzy dni od daty zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania na zgłaszanie wniosków o uzupełnienie śledztwa.
Niezgodne z projektowaną regulacją będzie też stosowanie przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 2 czerwca 2003 r. w sprawie wysokości opłaty za wydanie kserokopii dokumentów oraz uwierzytelnionych odpisów z akt sprawy do odpisów dokumentów z akt postępowania przygotowawczego.
Uchwalenie projektowanej dyrektywy może również rodzić konieczność wprowadzenia zmian w ustawie z 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki. Ustawa ta nie przewiduje bowiem szczególnej procedury dostępu do akt postępowania przygotowawczego tylko i wyłącznie na potrzeby sporządzenia uzasadnienia skargi na przewlekłość.
Uczestniczący w posiedzeniu sejmowych komisji przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Spraw Zagranicznych poparli wprowadzenie dyrektywy. Także połączone komisje jednogłośnie przyjęły i wyraziły aprobatę dla projektu.