W uchwale rada przypomina podstawę prawną i sposób ustalania wynagrodzenia zasadniczego sędziów i prokuratorów. Podstawę  wynagrodzenia bieżącego stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane w  Monitorze Polskim przez Prezesa GUS. Jeżeli wskazane przeciętne wynagrodzenie byłoby niższe od przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego za drugi kwartał roku poprzedzającego, należy przyjąć podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego w dotychczasowej wysokości.
Tak właśnie ustalane wynagrodzenie zagwarantowano tymże grupom zawodów prawniczych ustawą z 20 marca 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 459), uchwaloną z inicjatywy Rady Ministrów i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. 
Istota tego mechanizmu sprowadza się – podkreśla rada - do odejścia od formuły uzależniającej wysokość płac od tzw. kwoty bazowej, określanej corocznie w ustawie budżetowej. Inaczej mówiąc, system waloryzacji płac, oparty na wielkości przyjmowanej w ustawie budżetowej, zastąpiono bezwarunkowym systemem progresywnym. Celem przytoczonych przepisów była więc obiektywizacja kryteriów ustalania wynagrodzeń sędziowskich i prokuratorskich oraz postulowane przez obydwa środowiska zawodowe ograniczenie wpływu innych władz na ich wysokość.
Zdaniem prokuratorów nowa formuła ustalania płac stała się istotną gwarancją niezawisłości sędziów i niezależności prokuratorów. Nie budziło przy tym wątpliwości, że dzięki zmienionym rozwiązaniom system wynagradzania sędziów został skonstruowany w sposób, który pełniej niż przedtem realizuje wzorzec określony w art. 178 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jakkolwiek – ze względu na stan finansów państwa – były to rozwiązania kompromisowe w relacji do oczekiwań odwołujących się do tego wzorca.
Tymczasem według przepisów podstawą wynagrodzenia sędziów i prokuratorów w 2012 r. ma być w dalszym ciągu  przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2010 r., przeto wielkość niższa od ogłoszonej w obwieszczeniu Prezesa GUS z  9 sierpnia 2011 r. Normatywną konsekwencją tych przepisów jest zawieszenie mocy wiążącej nowo wprowadzonych rozwiązań. Dla każdego sędziego i prokuratora oznacza to niemożność skorzystania z prawa do wynagrodzenia w wysokości, którą zapewniała ekspektatywa powstała w dniu 12 sierpnia 2011 r. Pełną treść uchwały czytaj>>>