Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra gospodarki. Jak informuje Centrum Informacyjne Rządu, zmiany wprowadzone do ustawy wynikają z konieczności wdrożenia przepisów dyrektywy 2009/30/WE.
Implementacja zawartych w ww. dyrektywie regulacji skutkuje wprowadzeniem zmian dotyczących:
- Ustanowienia obowiązku monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych z paliw i energii elektrycznej w transporcie.
Obowiązek ograniczenia emisji gazów cieplarnianych będzie realizowany przez wprowadzenie tzw. Narodowych Celów Redukcyjnych (NCR) oraz określenie zasad monitorowania emisji. W projekcie wprowadzono definicje: Narodowego Celu Redukcyjnego, podmiotu realizującego NCR, emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i w cyklu życia energii, cyklu życia paliw lub energii, gazów cieplarnianych, emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii.
Organem odpowiedzialnym za monitorowanie procedury realizacji NCR ma być Urząd Regulacji Energetyki (URE). NCR będzie mogła wykonywać grupa przedsiębiorców. Przystąpienie do realizacji NCR musi być zgłoszone do prezesa URE.
Wysokość NCR do 2020 r. ma wynieść 6 proc. (wartość redukcji ma być liczona od bazowego poziomu redukcji z roku 2010). Szczegółowe akty wykonawcze, określające m.in. metodykę obliczania emisji gazów cieplarnianych z paliw ciekłych oraz z energii elektrycznej przez podmioty realizujące NCR, wskaźniki emisji gazów dla poszczególnych paliw i energii oraz informacje dotyczące sprawozdawczości, będą przygotowane w późniejszym terminie. Jest to związane z terminem zakończenia prac w Komisji Europejskiej.
W ramach monitoringu i sprawozdawczości, podmioty zobowiązane do realizacji NCR będą corocznie – do 1 marca – przedkładać prezesowi URE szczegółowe sprawozdania dotyczące natężenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej. Sprawozdania będą podstawą do przygotowania zbiorczego raportu, który - po przyjęciu przez Radę Ministrów - ma być przekazywany (do 30 czerwca) Komisji Europejskiej.
Za niespełnienie obowiązków redukcyjnych przez podmioty realizujące NCR będą wymierzane kary pieniężne.
- Umożliwienie wprowadzania do obrotu na stacjach paliwowych benzyn silnikowych zawierających do 10 proc. bioetanolu tzw. benzyn silnikowych E10.
Zmieni się definicja paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. Ze względu na konieczność tankowania benzyny silnikowej przez samochody nieprzystosowane do benzyn zawierających więcej niż 5 proc. bioetanolu, tzw. benzyn silnikowych E5, dyrektywa przewiduje okres przejściowy. W tym czasie dostawcy wprowadzający do obrotu na stacjach benzyny silnikowe E10 będą jednocześnie wprowadzać do obrotu również benzyny silnikowe E5. Za niespełnienie tego obowiązku będzie groziła kara pieniężna w wysokości 10 proc. przychodu uzyskanego w okresie 30 dni przed rozpoczęciem kontroli prowadzonych przez Inspekcję Handlową.
Dla Polski okres przejściowy będzie obowiązywał do 2020 r. W tym czasie monitorowany będzie stan przygotowania pojazdów samochodowych do korzystania z paliwa E10.
Na stacjach benzynowych zostanie wprowadzony obowiązek oznakowania dystrybutorów na paliwo E10 – będą one zawierały informację o zawartości bioetanolu oraz informację o konieczności upewnienia się o możliwościach użycia tego typu paliwa w samochodach. Za brak takich informacji będzie groziła kara pieniężna w wysokości 5 tys. zł.
- Umieszczanie na stacjach paliwowych informacji o zawartości dodatków metalicznych w benzynach silnikowych.
Na dystrybutorze powinna znaleźć się informacja o tym, że paliwo zawiera dodatki metaliczne. Za jej brak przewidziano karę w wysokości 5 tys. zł. Obowiązek ten wejdzie w życie dopiero po wydaniu przepisów umożliwiających badanie zawartości manganu w benzynach silnikowych. Od 1 stycznia 2014 r. limit ten ma wynosić 2 mg Mn/l.
- Określenie wymagań jakościowych dla paliw stosowanych w silnikach wykorzystywanych do napędu rekreacyjnych jednostek pływających.
Definicja oleju napędowego zostanie rozszerzona o możliwość jego używania przez rekreacyjne jednostki pływające.
Ponadto projekt nowelizacji ustawy wprowadza zmiany dotyczące zadań zarządzającego systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz kontroli jakości paliw realizowanej przez Inspekcję Handlową. Przewiduje się m.in. możliwość przekazywania próbek paliw do akredytowanego laboratorium przez każdego upoważnionego przez wojewódzkiego inspektora pracownika inspektoratu. Przyjęto również szczegółowe rozwiązania dotyczące poboru oraz badania próbek sprężonego gazu ziemnego.