Transportem intermodalnym jest przewóz rzeczy na podstawie jednej umowy o przewóz przy użyciu co najmniej dwóch różnych gałęzi transportu (zob. art. 38 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym – Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.).

Projekt założeń przewiduje wprowadzenie możliwości przyznawania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właściwym przewoźnikom ulg w opłacie podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej w celu rozwijania całopociągowych towarowych przewozów intermodalnych. Jednocześnie projekt zakłada wprowadzenie definicji ustawowej „całopociągowych towarowych przewozów intermodalnych”, która doprecyzowuje rodzaj przewozów towarowych i sposób ich wykonywania. Ma to umożliwić jednoznaczną interpretację przedmiotowej regulacji podczas stosowania ulg w opłacie podstawowej.

Jak wynika z projektu założeń proponowana zmiana ma wyzwolić potencjał transportu intermodalnego oraz zachęcić przedsiębiorców do podejmowania ryzyka związanego ze zmianą transportu drogowego na alternatywne rodzaje transportu. Na przestrzeni ostatnich lat na rynku przewozów towarowych w Polsce obserwuje się spadek udziału transportu kolejowego i rosnący udział transportu samochodowego w ogólnej wielkości pracy przewozowej, wykonywanej w transporcie lądowym. Transport samochodowy stał się dominującą gałęzią transportu, zarówno pod względem przewożonej masy ładunków jak i wykonywanej pracy przewozowej. Zauważalna jest również tendencja do wydłużania trasy przewozów wykonywanych samochodami ciężarowymi. Utrzymanie się tendencji wzrostowej udziału przewozów drogowych, w perspektywie najbliższych lat, spowoduje dalsze pogorszenie sytuacji na drogach, które już obecnie są bardzo zatłoczone. Stąd też celowe jest wspieranie rozwoju transportu kolejowego.

Projekt założeń, przygotowany w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, opublikowany został na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Źródło: www.rcl.gov.pl,