Wolters Kluwer Polska, wydawca systemu do zarządzania firmą prawniczą „Kancelaria Prawna”, przy współpracy Polskiego Związku Pracodawców Prawniczych, przeprowadził badania w 54 dużych i średnich kancelariach z polskim kapitałem. Partnerzy zarządzający odpowiadali na pytania ankietowe, dotyczące efektywności wykorzystania czasu przez prawników w firmach prawniczych. I tak, ponad połowa ankietowanych spędza na administrowaniu kancelarią od 20 do 50 proc. swojego czasu, 27 proc. poświęca na administrowanie kancelarią mniej niż jedną piątą swojego czasu. Prawie 10 proc. ankietowanych nie administruje swoją kancelarią, a cały swój czas poświęca na merytoryczną pracę dla klientów – wynika z badania.  

– Tylko niecałe 2 proc. ankietowanych partnerów zadeklarowało, że cały swój czas poświęca na bieżące administrowanie i zarządzanie firmą, a praktycznie wcale nie realizuje zleceń dla klientów, wynika wyraźnie z przeprowadzonej sondy – powiedziała Joanna Rossa, dyrektor segmentu w Wolters Kluwer Polska. Rekordziści poświęcają na to aż 800 godzin rocznie. Wyniki badania pokazały, że średnio partner zarządzający w kancelarii spędza na zarządzaniu i administrowaniu firmą 40 godzin miesięcznie.  

Priorytetem są obroty w firmie

Najnowsze wyniki badań przeprowadzone przez Wolters Kluwer Polska skonfrontowaliśmy z raportem brytyjskiej firmy doradczej Altman Weil, która działa na rynku usług profesjonalnych.  Według badania Altman Weil, 93 proc. ankietowanych partnerów zarządzających w firmach prawniczych na wyspach mówi, że utrzymuje bieżący kontakt z klientami. Jest to ich podstawowy obowiązek obok bieżącego zarządzania firmą.  Ankietowani partnerzy w małych i średnich kancelariach 35 proc. swojego czasu poświęcają na zarządzanie firmą, 10 proc. na rozwój biznesu, a 45 proc. czasu na praktykę prawa. Wspomniane dane zmieniają się w zależności od wielkości kancelarii. W firmach gdzie zatrudnienie przekracza 100 prawników, zdecydowana większość ankietowanych partnerów poświęca ponad 70 proc. swojego czasu na bieżące zarządzanie kancelarią, a tylko 10 proc. czasu na doradztwo dla klientów. 

Eksperci Altman Weil zapytali również partnerów zarządzających o ich priorytety w firmie. Dla większości ankietowanych najważniejsze są pieniądze i rentowność spółek, którymi zarządzają.  Na kolejnym miejscu znalazło się planowanie strategiczne, misja kancelarii, a na końcu posiadanie wizji czytelnego przywództwa i sukcesji w firmie.  

Mało popularne technologie

Z badania przeprowadzonego przez Wolters Kluwer Polska wynika równolegle, że jedynie w jednej trzeciej ankietowanych kancelarii są wdrożone specjalistyczne systemy informatyczne, które wspomagają i przyspieszają administrowanie finansami, kadrami i obiegiem dokumentów w firmie. Ponad 60 proc. ankietowanych prawników nie używa w swojej pracy technologii, które mogłoby usprawnić zarządzanie firmą, co według samych ankietowanych prawników opóźnia i komplikuje administrowanie kancelarią, a w efekcie powoduje dla firmy straty finansowe. W ekstremalnych przypadkach, w dużych firmach, może to być aż 500 tysięcy złotych rocznie. Pół miliona to w przeliczeniu na złotówki, suma dodatkowych godzin, które partnerzy mogliby sprzedać klientom, gdyby efektywnie gospodarowali swoim czasem w firmie.   

 Kancelarie, które zdecydowały się na zakup oprogramowania do zarządzania i analizy przepływów finansowych w firmie, zamówiły specjalne produkty szyte na miarę lub posiadają intuicyjne rozwiązania gotowe, z pudełka.  - Kancelarie prawne podobnie jak każde inne przedsiębiorstwo podlegają regułom rynkowym i musimy stosować systemy informatyczne wspomagające zarządzanie kancelarią. Nasza Kancelaria korzysta z takich systemów, które pozwalają na zaoszczędzenia około 1/3 czasu pracy prawnika w codziennej pracy w firmie- mówi mec. Robert Mikulski, wspólnik w kancelarii Stopczyk & Mikulski.

Projekt badania wsparł Polski Związek Pracodawców Prawniczych, który skupia 19 największych na rynku kancelarii. - Wprowadzenie informatycznych systemów zarządzania ułatwi profesjonalizację standardów pracy w firmach prawniczych. Nasz Związek chce podejmować działania wpływające na rozwój rynku usług prawniczych. Dlatego angażujemy się w kampanie informacyjne, które mają na celu podniesienie standardów pracy w tym sektorze – mówi mec. Witold Daniłowicz, wspólnik zarządzający White & Case i prezes Polskiego Związku Pracodawców Prawniczych.